Dvacetičtyřhodinový závod v belgickém Spa se v posledních třech letech jel pokaždé v jiném šampionátu a pokaždé s jinou "královskou" třídou. Známé pořekadlo se o třetím opakování vyjadřuje nadějně, a letošní Spa tuto teorii potvrdilo.
Což ale neznamená, že by minulé ročníky byly špatné, to rozhodně ne! Vždyť předloni se okruhem ještě proháněla vrcholná třída GT1 a loni byla kombinace GT2 a GT3 neméně lákavá. Pro rok 2011 byl vytvořen vytrvalostní šampionát Blancpain Endurance Series, složený ze čtyř tříhodinových závodů a jednoho s osminásobnou délkou. Poté, co se letos kategorie GT2 stala doménou Le Mans a přidružené závodní série, byl boj o celkové prvenství umožněn vozům GT3. A jedině dobře! V této třídě najdete mnohem víc různých aut, které jsou pro týmy cenově dostupnější a pro diváka stejně atraktivní.
Touha týmů zúčastnit se překonala plány promotérů - startovnímu roštu od La Source k Eau Rouge obvykle stačilo 40 míst, letos jich bylo potřeba 62. Toto číslo osahovalo jen 3 vozy GT4 a pětici Porsche Cup, všechny ostatní vozy spadaly do jedné kategorie, přičemž došlo k rozdělení posádek podle dosažených úspěchů jezdců na Pro, Pro-Am a Gentlemen.
Našlo se určitě hodně diváků, kteří se těšili na hlavní závodní premiéru víkendu, kterou byl McLaren MP4-12C GT3. Novinek ale bylo více, vždyť i Mercedes SLS začal závodit letos. A fanouška Ferrari táhlo k dráze devítičlenné zastoupení maranellské značky - dvě Scuderie jezdily se svými mladšími sestrami, 458 Italia se také narodila během poslední zimy. Statečná sedmička Italií bojovala, ztrátám se ale nevyhnula. Ta nejbolestnější přišla v 19. hodině závodu, vůz číslo 2 (Vita4One) jel na celkové třetí pozici, jenže kvůli poruše rádiové komunikace se nepovedlo jezdci sdělit, že musí zajet do boxů odpykat penalizaci drive through, a po uplynutí limitu bohužel následovala černá vlajka. Ve třídě Pro tedy Italiím pódium uniklo, nejlepší byla pátá celkově se ztrátou 14 kol (č. 29, Vita4One). Více radosti pak přineslo hodnocení Pro-Am: francouzká Italia (50, SOFREV) byla šestá a v Pro-Am zvítězila, AF Corse pak jednu ze svých "Italek" dovezlo na 9., resp. 3. pozici.
Pro-pódium a celkové vavříny si pak rovnoměrně podělily tři německé značky v pořadí Audi (číslo 33), BMW (76) a Mercedes (35). Mimochodem, v posádce Mercedesu se závodu zúčastnil Kenneth Heyer, jehož otec byl v roce 1971 s Mercedesem (stejná barva, také číslo 35) ve Spa druhý. A když jsme u těch jmen - v belgickém Astonu v barvách Gulf se závodu zúčastnili i Češi, Tomáš Enge a Jan Šťovíček, během noci je ale zastavila převodovka jejich DBRS9.
Celkové hodnocení? Na jedničku. Není nutné cokoli dodávat. Prosím, pro rok 2012 beze změn! I když, Italie na pódiu by nebyly k zahození... Uvidíme!
© 2002 CzechFerrari.cz | This website has no affiliation with Ferrari S.p.A., Scuderia Ferrari or what so ever. All copyrights, trademarks and logos belongs to their respective owners