Souboj dvou Ferrari F430 byl hlavní ozdobou letošního závěrečného okruhového klání - Invicta Epilog 2011. Vítězné vavříny z šestihodinové bitvy zdobí Ferrari F430 GT2 teamu K&K Racing.
Startovní pole Epilogů vždy obsahovalo rozsáhlý počet týmů a jezdců. V letošním roce však startovní pole utrpělo větší ztráty než by bylo příjemné. O to větší překvapení bylo, že K&K Racing Team na start přihlásil své nově pořízené Ferrari F430 GT2, které pochází z urozeného rodu teamu AF Corse. Za volantem tohoto vozu se střídali češi Kusín, Chlad a italové Rugolo, Cadei. Jejich největší konkurencí byla posádka teamu Menx startující na Ferrari F430 ve složení Vorba, Malchárek, Želinský a posádka teamu Rock Media Motors využívající vůz Pagani Zonda, který pilotují jezdci Janiš, Herbeck a Kubas. Mansory Racing Team pak do závodu nasadil další dvě Ferrari F430.
Kvalifikaci Epilogu bezpečně ovládl tým Rock Media Motors, provozující jedinou závodní Zondu na světě. Tento vůz je velmi rychlý, bohužel však není ani po letech domácího soukromého vývoje spolehlivý. Druhé místo na startovní roštu již patřilo prvnímu Ferrari – Ferrari F430 GT2 týmu K&K Racing Team a za ním se umístilo F430 teamu MENX a dále s větším odstupem i dvě Ferrari Mansory Racing teamu.
Epilog je závod na 6 hodin, který je specifický i tím, že se startuje za denního světla a vítěz je v cíli odmáván až za tmy. Není tak zcela zásadní, kdo stojí na pole position ve dvě hodiny odpoledne, ale to kdo protne cílovou čáru jako první v osm hodin večer. S závodem je spjatá i kouzelná atmosféra závodění při stmívání. Letošnímu ročníku bylo nakloněno i počasí, celý den svítilo sluníčko a západ slunce vytvořil nad okruhem jedinečnou atmosféru.
Závod samotný se v první fázi odvíjel pod taktovkou Zondy teamu Rock Media Motors, který pronásledovalo Ferrari teamu MENX. Výsledky prvních dvou hodin závodu se započítávaly do hodnocení vytrvalostních závodů v rámci českého mistrovství. Po cca 75 minutách závodu přišel první šok, Zonda se objevila v boxech, neměnil se jezdec ani pneumatiky, jen se doplňovalo palivo. Druhý šok nastal o chvíli později, kdy se Zonda po smyku způsobeném defektem pneumatiky zastavila v první zatáčce. Erik Janiš dokázal přivézt Zondu zpět do boxů, ale netrvalo to dlouho a Zondu postihl další defekt pneumatiky, tentokrát přední, opět boxy. Do třetice všeho dobrého a zlého postihla Zondu porucha motoru a zřejmě i převodovky. Strategická chyba tak zplodila chybu technickou. Následovalo již jen smutné zatažení porouchaného vozu do boxu a definitivní zavření jeho vrat.
Od té chvíle byl závod pouze ve znamení vozů Ferrari. Dvojice z týmu Mansory postupně ztrácela až nakonec skončila definitvní zastávkou v boxech. Na trati tak zůstali pouze dva vozy Ferrari – vedoucí červený MENXu a druhý bílý AF Corse. Souboj o vítězství mohl začít. Bílé Ferrari ze začátku tahalo za kratší konec provazu a ztrácelo skoro celý jeden okruh, což v přepočtu znamenalo skoro dvě minuty, jezdilo ale rychlejší časy než červené Ferrari. Otázka však zněla, zda to bude stačit? Dojet a předjet.
Do hry osudově zasáhla náhoda. Na trati se v závodní stopě objevil olej z porouchaného vozu Honda S2000 teamu Foukal. Aby bylo možno olejovou skvrnu bezpečně odstranit, musel na trať vyjet safety car. Ten však vyjel před druhý vůz v pořadí (AF Corse) a nikoliv před první (MENX) následovalo proto propuštění bílého Ferrari, který tak velmi snadno umáznulo jedno kolo ztráty a po restartu začalo hrát na nervy vedoucího červeného Ferrari. Hra o psychickou nadvládu trvala hodně kol, když evidentně rychlejší bílé Ferrari jelo nalepené na Ferrari červeném. Psychologický boj probíhal i v boxech, když v zápalu hry team Menx upozorňoval K&K Racing Team, že pokud se ještě za volant bílého Ferrari neposadí Richard Chlad, aby splnil minimální předepsaný limit strávený za volantem, bude následovat penalizace. Zajímavé bylo, že ještě dlouho poté nikdo pořádně nevěděl, jaká to penalizace bude. Předběhneme, když prozradíme, že Richard Chlad se už za volant nevrátil, následek to mělo jediný, nemohl oficiálně stanout na stupních vítězů (přesto neoficiálně tam se svými kolegy vystoupal).
Souboj na trati pokračoval. Bílé Ferrari se dostalo do vedení a kolo za kolem zvyšovalo své vedení. Do hry dále promluvila i technika červeného Ferrari, kterému postupně odcházely jednotlivé převodové stupně. V poslední hodině už jezdilo jen na šestku, přesto časy, které s ním Michal Vorba dokázal zajíždět, byly obdivuhodné.
Na časomíře už svítila velká nula signalizující skutečnost, že šest dlouhých závodních hodin uteklo jako voda. Zanedlouho již cílovou rovinkou burácelo bílé Ferrari F430 GT2 týmu K&K Racing Team a šachovnicová vlajka stvrdila jeho zisk premiérového vítězství na české půdě, bylo to po 167 odjetých kolech. Posádka Chlad, Rugolo, Cadei a Kusín mohla odstartovat velké oslavy svého triumfu. Druhé místo i přes nepřízeň techniky obsadil se ztrátou jednoho kola team MENX ve složení Vorba, Malchárek, Želinský a stupně vítězí dokompletovali třetí rakouský G-Private Racing team startující s německým Porsche 997 GT3 CUP S a švýcarskou posádkou Zumstein/Zumstein, který na vítěze ztratil celých 9 kol.
Po závodě jsme dostali tento archivní přepis telefonátu:
11.10.2011
od: Amato Ferrari (AF Corse)
pro: Martin Klein (AF Corse v ČR, Automartin.cz)
„Posílám ti auto jednoho inženýra a čtyři mechaniky plus dva piloty (jeden v Brně nikdy nejel! A druhý naposledy 2008!). Když budete druzí nevolej mi!
Výsledek? Úkol splněn!
Můžeme být hrdí, že po letech, kdy Epilog ovládaly vozy jiných značek, letos to bylo právě Ferrari. Po trati nejezdilo tolik aut, ale souboj MENX vs. K&K Racing Team (AF Corse) byl strhující a bude se na něj ještě dlouho vzpomínat. Pozitivní je i to, že F430 GT2 bude v českém mistrovství jezdit i příští rok a nemělo by být jediné (nebude to trvat dlouho a na české okruhy by měla přibýt další F430 GT2), proto může okruhová sezóna 2012 získat až nečekaně vysoký náboj a boj o první místo v ní bude obzvláště prestižní. Po degradaci závodění v podobě Charouzových vozů DTM, které již letos nejely, se zdá, že se na českých okruzích opět blýská na lepší časy.
© 2002 CzechFerrari.cz | This website has no affiliation with Ferrari S.p.A., Scuderia Ferrari or what so ever. All copyrights, trademarks and logos belongs to their respective owners