Ferrari představilo první oficiální informace o nástupci modelu 599 GTB Fiorano. Novým vozem v maranellské stáji se stal model F12berlinetta. Pozitivním faktem je, že Ferrari zůstalo u zavedené a osvědčené koncepce s dvanáctiválcovým atmosférickým motorem.
Ferrari 599 GTB Fiorano bylo představeno při Ženevském autosalonu v roce 2006 a za 6 let své kariéry si vydobylo pověst poctivého sporťáku s ryzím charakterem vozu GT. To mělo i za následek vcelku značné rozměry a vyšší hmotnost. Původní Ferrari 599 GTB Fiorano bylo oblíbené, ale davovým lamačem srdcí se nestalo a zřejmě ani nestane. Na jeho základech pak bylo postaveno několik dalších modelů, které už měli větší potenciál páchat davové šílenství. Ať už to byl pouze vylepšený HGTE Package, nebo jedinečná Superamerica 45 a P540 Superfast Aperta, dále pak SA Aperta (80 ks) a hlavně 599 GTO (599 ks.). Čas šel dále a Ferrari začalo pracovat na nástupci.
Nástupcem se stalo Ferrari F12berlinetta, která byla světu poprvé představena prostřednictvím internetu 29.2.2012 a svou výstavní premiéru si odbude 6.3.2012 na Ženevském autosalonu (redakce Czechferrari.cz samozřejmě nebude chybět).
Ferrari F12berlinetta je možno hodnotit řadou superlativů, neboť je nejvýkonnějším a nejrychlejším silničním automobilem s dvanáctiválcem upředu, jaký Ferrari kdy vyrobilo. Navzdory původním neoficiálním zprávám (aneb klasickým spekulacím a fantazii novinářů) se nový model nejmenuje 620 GT, ale dostal označení F12berlinetta, které odkazuje na počet válců v motoru a uzavřenou karosérii.
F12berlinetta si ponechala (již) tradiční konfiguraci dvoudveřového dvousedadlového kupé s dvanáctiválcový motorem (s atmosférickým plněním, tedy žádné přeplňování turby, kompresory apod., které využívá většina konkurence, ale poctivý nenafoukaný výkon) za přední nápravou a pohonem zadní nápravy a převodovkou u zadní nápravy, kterou v novodobé historii Ferrari reprezentují modely 550 Maranello a 599 GTB Fiorano. Ve srovnání s typem 599 GTB Fiorano je nové F12berlinetta kratší, užší a nižší. Velikost auta charakterizuje délka 4 618 mm (-47 mm), šířka 1 942 mm (-19 mm) a výška 1 273 mm (-63 mm). Zkrátil se i rozvor, a to o 30 mm oproti 599 GTB. Ferrari pracovalo i na snížení těžiště vozu (- 25 mm oproti 599 GTB), čehož dosáhlo nejen zmenšením vnějších rozměrů a snížením hmotnosti, ale také zmenšením některých dílů a jejich zástavbou níže k spodní hraně auta.
Kromě kompaktnějších rozměrů je tedy F12berlientta i lehčí. Suchá hmotnost vozu je 1 525 kg (nikoliv pohotovostní! a ještě v tzv. lightweight options, což představuje, že vůz bude vybaven volitelnými lehčími karbonovými díly), rozložení hmotnosti na nápravy má poměr 46:54 ve prospěch zadní osy. Přestože F12 oproti 599 GTB zhublo, je nová karoserie o dvacet procent tužší než u předchůdce. Zásluhu na tom má i speciální konstrukce z dvanácti různých slitin hliníku (některé z nich byly poprvé použity v automobilovém průmyslu a některé z nich prý pocházejí z leteckého průmyslu). Touto cestou se vrací opět do hry karosárna Scaglietti, která se bude nyní starat takřka výhradně o výrobu podvozku, rámu a karosérie tohoto vozu. Zajímavostí je i to, že hmotnost karosérie se oproti 599 GTB snížila o 50 kg, ale strukturální tuhost narostla o 20 %. Carrozzeria Scaglietti a Ferrari se zaměřili i na takové detaily jako je zlepšení ochrany při převrácení.
Design nového Ferrari F12berlinetta pochází jako obvykle z pera designerského centra Pininfarina a vychází do značné ze čtyřmístného modelu FF, přináší ho však v podstatně agresivnější podobě, přesně jak se sluší na dvoumístné kupé. F12berlinetta má výrazný přední spoiler, opět (bohužel nebo bohudík?) i výrazný otvor v předním nárazníku (někteří lidé v něm budou vidět podbízení asijské klientele, které začalo právě u Ferrari FF, někteří lidé s tím budou kategoricky nesouhlasit), členitou kapotu s nádechem a inovativním „odvětráváním“ (obdoba systému, který byl poprvé představen u Ferrari 458 Italia, zde je vzduch veden po kapotě a poté směrován přes otvory po straně kapoty do prostorů blatníků za předními koly a zde i vychází opět ven, výsledkem je zvýšení přítlaku na přední nápravu), obdobné inovativní „odvětrávání“ je i v zádi vozu (nádechy před zadní odtrhovou hranou, které odvádějí vzduch do zadního difuzoru na spodku vozu), velký zadní difuzor a tradiční čtyři výfukové koncovky. Stylistickou novinku představuje zadní mlhové světlo, které otevřeně přiznává inspiraci ve světe Formule1. Ve výsledku máme lepší aerodynamiku (aerodynamický odpor klesl na Cx=0,299) a větší přítlak na obou nápravách (+ 76 % - na 123 kg při 200 km/h) než mohlo nabídnout 599 GTB. F12berlinetta nabízí i prvek aktivní aerodynamiky v podobě aktivních klapek přívodu vzduchu k chlazení předních brzd, které jsou umístěny do velmi rozměrných otvorů v krajních rozích předního nárazníku.
Podle předpokladů pohání novinku upravená verze motoru z Ferrari FF. Atmosférický benzínový dvanáctiválec s objemem 6,3 litru dosahuje maximálního výkonu 544 kW (740 hp), což ho řadí mezi světovou špičku. Točivý moment vrcholí hodnotou 690 Nm, přičemž jeho 80% je k dispozici již při 2 500 ot./min. Ostrý dvanáctiválec má omezovač až na 8.700 ot./min. Podobně jako v minulosti bude tedy vynikat nejen svou silou ale i zvukovou kulisou. Výkonová hmotnost nového kupé je charakterizována výbornou hodnotu 2,1 kg/hp. Pohonný agregát je spřažen s dvouspojkovou převodovkou F1 a pohání zadní kola. Zrychlení 0-100 km/h trvá F12berlinettě pouze 3,1 sekundy. Na dvojnásobnou rychlost se dostane za ohromujících 8,5 sekund od pevného startu. Maximální rychlost přesahuje hodnotu 340 km/h. Ferrari se chlubí i tím, že oproti svému předchůdci snížilo spotřebu až o 30% (což jistě nejvíce potěší EUplánovače). Co potěší více lidí je, že na Fioranu zajeli testovací jezdci s F12 čas 1.23 min., což je o 3,5 vteřiny lepší čas než co se podařilo u 599 GTB Fiorano.
Ferrari vybavilo F12berlinettu novou generací výkonných brzd s karbon-keramickými kotouči CCM3. Jinak klasický podvozek (vybavený magnetoreologickými tlumiči – systém SCM) funguje s celou řadou chytrých elektronických pomocníků, ať je to již SCM-E (elektronické řízení podvozku vč. adaptivního tlumení), elektronicky ovládaného diferenciálu E-Diff, ESP Premium, ABS, F1-Trac či F1-DCT (program převodovky).
Interiér nové berlinetty působí jako kombinace vnitřku modelů FF a 458 Italia. Z čtyřdveřového FF si převzal základní rozložení palubní desky, Italia darovala moderní tvary. Interiér působí střízlivě, jednoduše a přehledně. Do interiéru by se měl pohodlně vejít každý kdo měří do 1,95 metru. Ferrari slibuje moderní pohodlné sedačky zajišťující dobrý komfort nasedání a vysedání, ale také dobrý pocit z držení těla při jízdě. Od modelu FF zdědila F12 displej před spolujezdcem, kam jsou promítány základní jízdní data. Samozřejmostí bude opět značná škála volitelných prvků a materiálů z nichž bude hrát prim nejkvalitnější kůže, hliník a karbon. Na první pohled zaujme také „most“ propojující střední tunel mezi sedadly s přístrojovou deskou. Zavazadlový prostor má zajímavý objem o velikosti 320 litrů (při využití prostoru v kabině lze objem navýšit na 500 litrů.
Nové Ferrari F12berlinetta budeme moci poprvé lépe prozkoumat již nadcházející týden v Ženevě. První zákaznický vůz má do České republiky přijít po letních prázdninách a měl by to být první z pěti kusů pro tento rok. Cena nebyla zatím zveřejněna, ale dá se reálně očekávat, že bude na úrovní cca 220 tisíc Eur (bez DPH, základní verze), po přikoupení dalších „option“, kterých je u Ferrari tradičně neuvěřitelně mnoho, se může cena jednoduše vyšplhat na úroveň 300 tísíc Eur a i za ní. Domnívám se, že již nyní se můžeme těšit, až F12berlinettu uvidíme na silnici, až jí uslyšíme a až se v ní svezeme!
Technická specifikace Ferrari F12berlinetta
Rozměry
Délka 4618 mm
Šířka 1942 mm
Výška 1273 mm
Hmotnost (suchá) 1525 kg (v rámci tzv. lightweight options)
Poměr hmotnost/výkon 2. 1 kg/hp
Rozložení hmotnosti (vpředu/vzadu) 46%/54%
Motor
Type 65° V12
Objem 6262 cc
Maximální výkon 740 hp při 8.500 ot/min.
Maximální točivý moment 690 Nm při 6.000 ot/min.
Poměr výkon/objem 118 hp/l
Výkony
Maximální rychlost > 340 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h 3.1 s
Zrychlení 0 - 200 km/h 8.1 s
Spotřeba
Kombinovaná 15 l/100 km
Převodovka
7 stupňová F1 s dvojitou spojkou
Foto: 2012 (c) Ferrari, S.p.A., K.S.
Info: Ferrari, S.p.A., K.S., I.K.
© 2002 CzechFerrari.cz | This website has no affiliation with Ferrari S.p.A., Scuderia Ferrari or what so ever. All copyrights, trademarks and logos belongs to their respective owners