Czechferrari.cz

elektronický magazín o Ferrari

homepage showroom magazín modely Facebook
Login:     Heslo:         registrace
 

CZECHFERRARI.CZ 2002-2017

CzechFerrari RSS

Menu

Novinky - akce

Anketa

Líbí se Vám Ferrari Purosangue?

Hlasů celkem: 18

Rodina serverů. Konec nudy!

Titulní stránka  >  Magazín  >  Ferrari  >  Ferrari FZ 93 je na prodej

Ferrari FZ 93 je na prodej

Jaroslav Hanus, datum vydání 22.8.2010

Kategorie: Ferrari, Design

posta  poslat tento článek známému
Ferrari FZ 93 je na prodej
NÁŠ TIP: Zkuste naši inzerci, naleznete tam Ferrari California! Mrkněte na naši inzerci přímo zde.

Jediný existující exemplář Ferrari FZ 93 je na prodej. Přemýšlejte o koupi. Vyplatí se!



Na italské verzi inzertního serveru Autoscout24 se již delší dobu nabízí k prodeji jediný existující exemplář Ferrari FZ 93 za exklusivní cenu 1.000.000,- Eur.

Ferrari FZ 93 (Formula Zagato '93) postavila slavná italská karosárna Zagato na základě techniky z Ferrari Testarossa. Za „oběť“ přestavby padla Testarossa S/N 83935 registrovaná ve Švýcarsku (ZFFSA17S000083935). Také proto se někdy do názvu tohoto vozu připojuje i označení Testarossa. Číslovka v názvu odkazuje na rok premiéry – FZ93 debutovalo na Ženevském autosalonu.

Pod design FZ93 se podepsal Ercole Spada, pro kterého to byla první práce po návratu od I.DE.A Institute, kde pracoval na zakázkách pro Fiat (Tipo, Tempra, ale i Alfa Romeo 155). Mezi jedny z nejzajímavějších prací Ercoleho Spady patří i Alfa Romeo Giulia TZ (1963) nebo Aston Martin DB4 GT Zagato (1960).

Ercole Spada se ve své práci nenechal svazovat původním designem Testarossy a připravil pro FZ93 jedinečný vzhled plný křivek, agresivních tvarů a nádechů. Na kapotě se nalézá v té době velmi populární nádech typu NACA a nad motorem se nachází stylisticky shodný prvek – tentokrát však v úloze stylizovaného krytu motoru. Při pohledu na nos vozu vidíte náznak Formule 1, to co bylo u Ferrari Enzo použito jako dominantní prvek přídě vozu, je zde v lehkém náznaku. Při pohledu na střechu si jistě všimnete dvou vyboulení což je prvek typický pro design Zagato, ale najdete ho i například na moderním Ferrari 458 Italia (a můžeme se dohadovat zda je to více kvůli tuhosti karosérie nebo estetice). Vliv na tvarování zádě měla inspirace ve světě stíhaček. V době kdy musely všechny Ferrari mít jeden centrální otvor pro přívod vzduchu k chladiči v předním nárazníku, působily dva otvory u FZ93 vskutku revolučně. V sériové podobě se toto řešení poprvé objevilo u Ferrari 360 Modena. Design Ferrari FZ93 byl v době své premiéry stejně převratný jako design původní Testarossy, kterou stvořila Pininfarina a který se v mezidobí již stačil „okoukat“.



_






Hmotnostně na tom bylo FZ93 s 1440 kg lépe než originální 1506 kg těžká Testarossa. Obdobně tomu bylo s výkonem - FZ93 a 319.2 kw (428 hp) při 6750 ot/min proti 287 kw (390 hp) při 6300 ot/min. Navýšení výkonu bylo docíleno zejména zvýšením kompresního poměru z 8.8 : 1 na 10.0:1. O přenos síly na vozovku se starala 5 stupňová manuální převodovka. Ferrari FZ93 měřilo na délku 4465 mm (Ferrari Testarossa 4485 mm), šířku 1946 mm (1976 mm) a výšku 1130 mm (1130 mm).

Interiér se oproti sériové Testarosse také značně proměnil. Interiéru dominovala přístrojová deska nakloněná k řidiči a nové byly i výrazně anatomicky tvarované sedačky.

Pamětníky jistě napadne, že FZ93, tak jak je nabízená k prodeji, vypadá nějak divně. A budou mít samozřejmě pravdu, protože FZ93 mělo při premiéře dvoubarevné lakování. Přední spoiler, boky vozu, boční zpětná zrcátka a dva výdechy na krytu motoru byly černé, za bočním nádechem před zadním kolem byl velký černý cavallino rampante. Později však nechal Zagato nalakovat FZ93 pouze červenou barvou. Zajímavé je také, jak se měnila podoba zadního grilu. Na původních prezentačních fotkách je červený cavallino po pravé straně. V Ženevě při premiéře bylo auto bez znaku a nyní je přesně uprostřed. Změnami prošel i zadní gril samotný a zadní světlomety. Tam kde dříve byly klasické mřížky a plastové profily, je nyní nevzhledný tunerský tahokov. Nově jsou lakované i disky kol, když původně rudé límce se nyní čistě lesknou. Odlehčovací kůra postihla přední mlhovky, které byly početně redukované ze čtyřech na dvě.



Ferrari FZ93 je zvláštní auto, když si uvědomíte, kdy vzniklo a srovnáte ho s ostatní produkcí počátku devadesátých let. Design FZ93 stylem tvarování jednotlivých částí předběhl dobu o mnoho let. Za sumu 1 milionu Eur získáte jedinečný automobil, který přinesl řadu stylistických prvků, které se objevily na skutečných vozech Ferrari až o řadu let později. Ferrari FZ93 je automobil, který nezaslouženě upadl v zapomnění, ačkoliv si takový osud vůbec nezaslouží. Proto pokud vás Ferrari FZ93 zaujalo, neváhejte, máte šanci ho mít ve vaší garáži.







Předchůdci a následovníci Ferrari FZ93
1 - (1950) Ferrari 166 Panoramica
2 - (1951) Ferrari 166 MM Barchetta
3 - (1952) Ferrari 166 MM Elaborata
4 - (1956) Ferrari 250 GT Berlina
5 - (1956) Ferrari 250 GT Berlina
6 - (1956) Ferrari 250 GT Coupe Corsa
7 - (1957) Ferrari 250 GT Competizione
8 - (1957) Ferrari 250 GT Lusso
9 - (1959) Ferrari 250 GTZ Prototipo
10 - (1971) Ferrari 3Z Spider
11 - (1974) Ferrari 330 Covertible
12 - (1989) Ferrari 348 Elaborazione
13 - (1993) Ferrari FZ93
14 - (2006) Ferrari 575 GTZ
15 - (2009) Ferrari 550 GTZ Barchetta




Foto: (c) Zagato

Galerie

Související články

Hodnocení článku

-2 -1 0 1 2 Kliknutím na obrázek provedete hlasování

Diskuze k článku

prozatím nejsou žádné příspěvky


© 2002 CzechFerrari.cz | This website has no affiliation with Ferrari S.p.A., Scuderia Ferrari or what so ever. All copyrights, trademarks and logos belongs to their respective owners