Poslední červencový víkend roku 2009 se startovní pole šampionátu FIA GT sjelo do belgického Spa na závod, který je delší než všechny ostatní závody sezóny dohromady. A to je jen jeden z důvodů, proč je 24 hodin Spa dominantou série.
Nádherný okruh v ardenském pohoří (z čehož vyplývá velké převýšení tratě a pro závod atraktivní nevypočitatelnost počasí), startovní pole s vozy, které se ve FIA GT často objeví jen v tomto závodě, přitažlivost náročného závodu na den a noc, to jsou jen některé prvky, které z 24 hodin Spa dělají jednu z nejdůležitějších událostí sezóny automobilového sportu. Podruhé v životě se mi letos podařilo být osobně přítomen a odjížděl jsem neméně nadšen.
K vozům kategorií GT1 (včetně dvou nováčků testujících pro sezónu 2010) a GT2 se přidaly další dvě kategorie - G2 pro vozy z národních šampionátů GT (nemusí mít homologaci FIA GT) a G3 pro vozy, které jinak jezdí šampionát GT3. Čtvrteční tréninky a kvalifikace oddělil od závodu bohatý program doprovodných závodů - Lamborghini Super Trofeo, GT4 Cup, Formul'Academy a britská F3. V sobotu odpoledne se pak v zatáčce La Source objevilo startovní pole vedené třemi Maserati MC12, které do pasáže Eau Rouge pronásledovaly vozy Corvette. Z tria amerických vozů právě v Eau Rouge poměrně brzy odpadla brazilská Corvette, další dvě ale vozům Maserati týmu Vitaphone Racing nadále šlapaly na záda. Nejlepší kombinaci rychlosti a spolehlivosti prokázala Corvette belgického týmu PK Carsport, která pak v nezvykle slunečné neděli protnula cílovou čáru jako první, s náskokem 11 kol na Maserati MC12 s číslem 33 - to se během závodu probíjelo až z 9. pozice. Velký úspěch zaznamenalo třetí Audi R8 LMS (první v G2), za ním se pak seřadilo šest "gétédvojek" - Ferrari AF Corse, Porsche Brixia Racing, Ferrari CRS Racingu a další zástupci těchto značek typických pro GT2. Desátý celkově a první v G3 pak byl Ford GT, který tak mimo jiných předstihl i svého mladšího sourozence kategorie GT1.
Ford GT1 byl společně s Nissanem GT-R zástupce kategorie GT1 specifikace 2010. Tímto se dostávám k velkému tématu z paddocku, kde byl představen jejich další soupeř, Lamborghini Murcielago R-SV. Třída GT1 bude mít v roce 2010 status světového šampionátu, v plánu je 24 vozů šesti značek na pěti kontinentech. I z důvodu finanční náročnosti se tak GT1 příští rok ve Spa objeví jen v rámci kratšího závodu. Nemusíme ale zoufat, v závodě na 24 hodin se objeví třídy GT2, GT3 a GT4. Uvážíme-li, že do GT2 se chystají minimálně tři nové vozy (Aston Martin V8, Corvette a Lamborghini Gallardo) a GT3 má nejrůznorodější pole ze šampionátů GT, výlet do Spa mohu i na příští rok jen doporučit. Nebudete litovat.
(Druhá část fotogalerie je oddělena do samostatného článku.)
© 2002 CzechFerrari.cz | This website has no affiliation with Ferrari S.p.A., Scuderia Ferrari or what so ever. All copyrights, trademarks and logos belongs to their respective owners