Mokrá trať a divoké prasátko Marc jsou vždy zárukou dobré zábavy při závodech Formule 1. Díky těmto dvoum „fun factorům“ byla letošní velká cena Austrálie velmi povedenou záležitostí.
Termín 28. 3. 2010 |
Okruh Melbourne |
Počasí zataženo, občas déšť |
Pole position Sebastian Vettel |
Vítěz Jenson Button |
Sobotní kvalifikaci narušily kapky deště jen minimálně, ale v neděli to mělo vypadat dramatičtěji. Ačkoliv byly předpovědi počasí rozporuplné, začátek samotné velké ceny Austrálie byl opravdu mokrý. Geniální start předvedl Massa, když se z pátého místa propracoval již na startovní rovince na druhé místo. Horší to bylo s Alonsem. Ten svůj start pokazil. V první zatáčce jej torpédoval Button (budoucí vítěz). Nutno přiznat, že Alonso Buttonovi velmi rychle zavřel stopu. Na druhou stranu se Buttonovi nechtělo moc šlapat na brzdu a tak to asi jinak dopadnout nemohlo. Na tuto kolizi doplatil i Hamilton a hlavně Michael Schumacher, který přišel o přední spoiler a prakticky se mohl rozloučit s nějakým významným bodovým ziskem.
V dalších kolech nebyl Massa schopen držet krok s Vettelem a dostal se pod tlak Webbera, který ho záhy předjel. Webber se v 16 kole poprvé střetl s Hamiltonem. Poté co oba předjeli Massu Marc Webber opět předvedl, jak si horlivý kritik Schumacherových defenzivních praktik představuje férové počínání při této činnosti. Výsledek? Oba skončili mimo trať. Jak Hamilton tak Webber pak odstartovali velkou stahovací akci, kdy zejména po výměně pneumatik byli nejrychlejší na trati.
Po odpadnutí Vettela se do vedení dostal Button, který jako první přezul na suché pneumatiky. Massa se trápil za Kubicou a nebyl jej schopný předjet. Na to doplácel i evidentně rychlejší Alonso, který se po hodinách z prvního kola propracoval zpět celým startovním polem. Vlastně dnes byl pro něj celý závod jedno velké drama. Protože po nepovedeném startu a velké stíhací jízdě si neodpočinul ani na závěr.
Bržděn Kubicou a Massou se musel připravit, že za něj rychle přiletí Hamilton s Webberem (měli nové pneumatiky narozdíl od trojice jezdců před nimi). Nastala obranná fáze, kdy se zdálo, že bude zázrak, pokud Alonso udrží svou pozici. A Alonsovi, který vytvářel obranný štít Massovi, se skutečně dařilo! Hamilton nebyl schopný přijet k Alonsovi na skutečně nebezpečnou vzdálenost a závěr závodu se nebezpečně blížil.
To byl signál, že se máme začít těšit na to co provede náš oblíbenec Marc Webber. A Webber nezklamal! Dvě kola před cílem se konečně Hamilton dostal vedle Alonsa. Ten však svou pozici bránil srdnatě a v nájezdu do 13 zatáčky donutil Hamiltona k jízdě po vnějšku zatáčky. V tu chvíli zasáhl Webber a zezadu Hamiltona odeslal do únikové zóny. Sám skončil tamtéž, navíc s poškozeným předním spoilerem.
V posledním kole se již nic dramatického nestalo a Jenson Button si připsal své první vítězství pro McLaren. Najednou se může Hamilton dostat pod velký tlak, který taky nemusí ustát. Uvidíme... Velký úspěch zaznamenal i Kubica, který přivedl nový Renault na druhé místo a třetí Massa byl jako jediný jezdec v obou prvních závodech na stupních vítězů. Alonso by si za svůj heroický výkon zasloužil více než body za čtvrté místě, tak snad příště.
GP Austrálie 2010 byla velmi dobrou podívanou. Díky povětrnostním podmínkám se hodně předjíždělo a k vidění bylo i dobré množství napínavých situací, které často skončili havárií. A havárie přece chtějí všichni vidět. Přiznejme si to! To je to pravé koření závodů. Nikdo nechce, aby se jezdci zranili, ale vzájemné kolize to je to ono co zvedá adrenalin, vaří krev a plní diskusní fóra. Ne to politicky korektní ježdění ve vláčku a občasné zdvořilé přejíždění, které zabíjí dnešní F1. Co ale s tím? Trať všech ostatních GP preventivně pokropit?
Průběžné bodové hodnocení jezdců: Fernando Alonso 37, Felipe Massa 33, Jenson Button 31, Lewis Hamilton 23, Nico Rosberg 20, Robert Kubica 18, Sebastian Vettel 12, Michael Schumacher 9, Vitantonio Liuzzi 8, Mark Webber 6, Rubens Barrichello 5.
Průběžné bodové hodnocení týmů: Ferrari 70, McLaren-Mercedes 54, Mercedes GP 29, Renault 18, RBR-Renault 18, Force India-Mercedes 8, Williams-Cosworth 5.
Nashledanou za 7 dnů v Malajsii...
V minulém roce to v Austrálii vypadalo následovně:
2009 – Ačkoliv Ferrari nevypadalo v kvalifikaci až zas tak špatně, v závodě už to tak slavné nebylo. Když soupeři tvrdili, že Ferrari bude na delších úsecích velmi rychlé, GP Austrálie ukázala, že se mýlili. Felipe Massa skvěle odstartoval, Kimi Raikkonen průměrně, ale v průběhu závodu již oproti ostatním jezdcům nezrychlovali, ba naopak. Když pak Barrichello neváhal při předjíždění šťouchnout do Raikkonena, naděje na skvělý vstup do sezóny se začaly rozplývat. Massa měl svůj závod rozjetý velmi dobře. Čáru přes rozpočet mu nejdříve udělaly pneumatiky, pak pokažená strategie a v závěru ještě poškozený tlumič. Úkol dovézt do cíle alespoň jeden vůz Ferrari zůstal na Raikkonenovi. To by ale nesměl chybovat na trati a následně testovat pevnost svého předního spoileru o zeď u trati. V bezvýchodné situaci byl pak Raikkonen tři kola před cílem odvolán ze závodu a do výsledků nahlášena porucha diferenciálu.
2008 – Ferrari opět potkaly problémy již v kvalifikaci – Raikkonen měl technické problémy, které ho donutily startoval až z 15.místa na startu. Massovi se dařilo lépe, ale stačilo to jen na čtvrté místo. Samotný závod byl z pohledu fanouška určitě atraktivní, neustále se něco dělo. Z pohledu fanouška Scuderie Ferrari to bylo horší. První infarktový moment přinesla první zatáčka a Massův manévr, po kterém se ocitl mimo trať. Následná snaha o zajištění alespoň nějakého bodu skončila při předjížděcím manévru na Coultharda, který jej neviděl a zavřel. Oba se střetli a Coulthard proměnil svůj vůz v hromadu trosek, během jejichž odklízení se startovní pole srovnalo za safety carem. Po restartu neměl již chuť dále pokračovat v boji Massův motor a přestal pracovat. Raikkonen se probíjel statečně dopředu až do chvíle kdy mu bylo znemožněno zajet do boxů, neboť se vyjetí safety caru uzavřela pit lane. Po restartu se Kimi pokusil předjet Kovalainena, ale nezvládl brždění do zatáčky č.3, sjeté pneumatiky a ztráta přítlaku odvedly svou práci. Přesto Raikkonen pokračoval dále v závodu až do chvíle kdy i jeho motor odmítl spolupráci a to měl Kimi za sebou již další chybu. Při brždění do zatáčky č.3 (opět) se dostal až na trávu a následovaly nevyhnutelné hodiny. Později ještě přišla zpráva o diskvalifikaci Barrichella za vyjetí z boxů pod červenými světly, což přineslo Ferrari a Raikkonenovi cenu útěchy v podobě jednoho mistrovského bodu. V závodě zvítězil Hamilton, který prakticky celý závod jel v pohodě, nikým neohrožován. Na stupních vítězů jej doplnili ještě spolehlivý Heidfeld a šťastný Rosberg.
2007 – Kimi Raikkonen vyhrál svůj první závod za stáj Ferrari. Massa musel pro problémy v kvalifikaci startovat až z předposledního místa, proto bylo jeho šesté místo v cíli zřejmě maximem možného.
2006 – pro Ferrari katastrofální GP. Felipe skončil v první zatáčce poté co jej naremplovali Klien s Rosbergem. Michael Schumacher předvedl v půlce závodu leteckou vložku po nájezdu na cílovou rovinku a tím pro něj závod skončil také.
2005 – problematický závod pro Ferrari předurčila již kvalifikace. Schumacher startoval z 18.pozice a jeho cestu vpřed zastavila kolize s Frentzenem. Barrichello se z 11.pozice na startu propracoval až na skvělé druhé místo v cíli.
2004 – v úvodní GP sezóny předvedlo Ferrari jednoznačnou dominanci. Schumacher startoval z pole position a Barrichello z druhého místa, ve stejném pořadí dorazili i do cíle, když zejména v závěru závodu měl Michael evidentní problémy s převodovkou.
2003 – Ferrari obsadilo první dvě pozice na startu. Hned v úvodu závodu odstoupil po havárii na ještě navlhlé trati Barrichello. Schumacher byl pak po jednom souboji s Raikkonenem vytlačen mimo trať což předurčilo jeho osud, po návštěvě boxů za účelem odlánání zbytků poškozených bočních deflektorů si Michael dojel již jen pro čtvrté místo.
2002 – závod odstartovala velká letecká show v podání Ralfa Schumachera a Rubense Barrichella. Schumacher byl po předjetí pomalého Montoyi k nezadržení a vyhrál.
2001 – vítěznému double Ferrari zabránil jen Coulthard, který oddělil vítězného Schumachera a třetího Barrichella
2000 – Pole position: Michael Schumacher, Vítěz: Michael Schumacher
POSTAVENÍ NA STARTU
1/ S.Vettel | |
2/ M.Webber | |
3/ F.Alonso | |
4/ J.Button | |
5/ F.Massa | |
6/ N.Rosberg | |
7/ M.Schumacher | |
8/ R.Barrichello | |
9/ R.Kubica | |
10/ A.Sutil | |
11/ L.Hamilton | |
12/ S.Buemi | |
13/ V.Liuzzi | |
14/ P.de la Rosa | |
15/ N.Hülkenberg | |
16/ K.Kobajashi | |
17/ J.Alguersuari | |
18/ V.Petrov | |
19/ H.Kovalainen | |
20/ J.Trulli | |
21/ T.Glock | |
22/ L.di Grassi | |
23/ B.Senna | |
24/ K.Chandhok |
PRŮBĚH ZÁVODU
Trulli – nenastoupil na start |
|
Glock a di Grassi - start z pit lane |
|
START | Massa – super start!! Alonso - špatně |
1 |
Alonso – Button – Schumacher - kolize |
1 |
Schumacher – poškozený přední spoiler |
1 |
Buemi - Kobajashi – Hülkenberg - kolize - out |
1 |
Safety car |
1 |
Schumacher - pit |
1 |
Vettel – Massa – Webber – Kubica – Rosberg – Button – Hamilton – Suttil – Barrichello - Petrov |
4 |
Restart |
6 |
Webber - Massa |
6 |
Senna - out |
6 |
Button – pit – suché pneumatiky |
7 |
Button – mimo trať 2x |
8 |
Schumacher a mnoho dalších – pit |
10 |
Petrov - out |
12 |
Sutil - out |
13 |
Vettel – Button – Kubica – Rosberg – Massa – Webber – Hamilton – Barrichello – Alonso – de la Rosa |
14 |
Alonso - Barrichello |
16 |
Webber – Hamilton - Massa |
16 |
Webber – Hamilton - kolize |
17 |
Chandhok – mimo trať |
22 |
Hamilton - Massa |
22 |
Webber - Alonso |
24 |
Vettel - out |
28 |
Webber - Massa |
29 |
di Grassi - out |
30 |
Schumacher – pit – problémy na odjezdu – lakovaný mokrý pruh |
33 |
Webber - pit |
34 |
Rosberg – pit |
35 |
Hamilton - pit |
39 |
Button – Kubica – Massa - Alonso – Hamilton – Webber – Rosberg – Liuzzi – de la Rosa |
44 |
Glock - out |
56 |
Hamilton – Webber - kolize |
56 |
Webber - out |
CÍL | Button – Kubica – Massa - Alonso - Rosberg - Hamilton - Liuzzi –Barrichello – Webber - Schumacher - Alguersuari - de la Rosa – Kovalainen - Chandhok |
© 2002 CzechFerrari.cz | This website has no affiliation with Ferrari S.p.A., Scuderia Ferrari or what so ever. All copyrights, trademarks and logos belongs to their respective owners