Stupně vítězů v GP Belgie unikly teamu Ferrari jen o chloupek, ale i tak byla tato velká cena špičkovou podívanou. Michael Schumacher, slavící 20 let od svého debutu, svým heroickým výkonem znovu ukázal svou extratřídu.
Termín 28. 8. 2011 |
Okruh Spa-Francorchamps |
Počasí |
Pole position Sebastian Vettel |
Vítěz Sebastian Vettel |
Tradiční okruh Spa-Francorchamps je spolu s Monzou a Monacem tím nejlepším co současná Formule 1 nabízí. Tradiční trať nezprzněná panem Tilkem je opravdovou zkouškou pro všechny piloty a jejich techniku. A pokud si někdo stěžuje, že zdejší užití DRS úroveň umění jezdců degraduje, lze podotknout jediné. Ten kdo byl předjet soupeřem využívajícím DRS, může toto předjetí oplatit svému kolegovi jen o kolo později. Pravidla jsou pro všechny stejná.
Ve Spa už od pátku pršelo a počasí bylo velmi proměnlivé. Pro kvalifikaci to znamenalo problém pro Ferrari, které nedokázalo v závěru kvalifikace dostatečně zahřát pneumatiky. To se projevilo v ještě relativně dobré čtvrté startovní pozici Massy a v špatné osmé u Alonsa.
Start závodu vůbec nevyšel Webberovi, zatímco oba jezdci Ferrari se od startovního roštu odlepili velmi dobře. Alonso ihned v první zatáčce inkasoval ránu od Senny, ale naštěstí se mu na autě nic neporouchalo. Fanoušky Ferrari jistě potěšilo jak se rychle Massa a Alonso dokázali vypořádat s Hamiltonem. Tím ale světlé chvilky u Massy do značné míry skončily, neboť toho v boji za lepší výsledek zastavil Rosberg, dále neschopnost Massy předjet Rosberga a defekt penumatiky, ve výsledku to stačilo jen na osmé místo.
Alonso držel tempo s vedoucími Red Bully, ale v cíli byl od nich poražen a těsně před koncem závodu jej z třetího místa na čtvrté odsunul i Button, který startoval až z 13.pozice. Ještě lepší stíhací jízdu předvedl z 24. startovního místa Schumacher. V závodě neudělal chybu, stále stoupal pořadím a v cíli byl pátý. Lze však pochybovat o upřímnosti pokynu uděleného v té době pátému Nicovi Rosbergovi, který měl krátce poté co jej Schumacher dojel, začít šetřit benzín, aby mu vystačil až do konce závodu. Opravdu tomu tak bylo, když se část závodu jelo za Safety carem? Pravdu se asi nikdy nedozvíme... Ostatně taktéž se nedozvíme jak to bylo s bleskovým předjetím Vettel – Webber po restartu safery car fáze.
Belgická GP přinesla báječnou podívanou plnou napětí, zajímavých předjížděcích manévrů a jiných dramat. To že se Alonso i Massa nedostali výše je škoda, ale přesto to byl hezký závod. Nyní se již můžeme těšit do Monzy. Kéž by byla rudá....
Průběžné bodové hodnocení jezdců: Sebastian Vettel 259 bodů, Mark Webber 167, Fernando Alonso 157, Jenson Button 149, Lewis Hamilton 146, Felipe Massa 74, Nico Rosberg 56, Michael Schumacher 42, Vitaly Petrov 34, Nick Heidfeld 34, Kamui Kobayashi 27, Adrian Sutil 24, Sebastien Buemi 12, Jaime Alguersuari 10, Sergio Perez 8, Paul di Resta 8, Rubens Barrichello 4, Pastor Maldonado 1.
Průběžné bodové hodnocení týmů: RBR-Renault 426 bodů, McLaren-Mercedes 295, Ferrari 231, Mercedes 98, Renault 68, Sauber-Ferrari 35, Force India-Mercedes 32, STR-Ferrari 22, Williams-Cosworth 5.
Nashledanou za 14 dnů v Itálii na naší domácí a jedinečné Monze ...
V minulých letech to ve Spa vypadalo takto:
2010 - Oba jezdci Scuderie Ferrari zajížděli již od prvních tréninků nejlepší časy. Idylka skončila s příchodem soboty. Třetí trénink a šesté + sedmé místo Alonsa a Massy ukázaly, jaká je realita. V kvalifikaci se do hry zamotalo počasí a několik chybných strategických rozhodnutí a najednou jsme nevěřili svým očím, protože šestá startovní pozice Felipeho Massy a hlavně desátá příčka Fernanda Alonsa nebyly vůbec „ideální“. Dlouholetý jezdec Rubens Barrichello slavil ve Spa-Francorchamps svou 300. účast ve velké ceně F1. Rubens se v posledních měsících s oblibou strefoval do současnosti i minulosti Scuderie Ferrari a dění kolem a v tomto týmu. A i GP Belgie byla v tomto směru plodná. Rubens zcela selhal při brždění do bus-stop šikany v prvním kole závodu a zcela brutálně narazil do zadní části vozu Fernanda Alonsa. Alonsovo F10 jen zázrakem tento náraz přestálo a Fernando mohl pokračovat v závodě dál, i když s nemalými problémy (což dokumentují dvě dodatečné zastávky v boxech). Alonso pak předváděl skvělou stíhací jízdu při níž se mu dařilo nejen postupovat vpřed, ale i dokonce stahovat časovou ztrátu na vedoucího Hamiltona. Přišel však déšť. Zatímco dítě štěstěny Hamilton opět chyboval a opět se mu nic nestalo, Alonso chyboval též a zničil své Ferrari. Z možného postupu z osmé příčky na lépe bodované pozice tu najednou byla rána a konec nadějí na jakýkoliv příděl bodů. Felipe Massa závod v Belgii absolvoval. Bez přívlastku. Ano skvěle odstartoval, ale pak již jen kroužil v rámci možností, ale nutno ocenit, že bez chyb. Kdo čekal nějakou větší akci po restartu závodu (po Alonsově nehodě) a zejména rychlé zpráskání jezdců jedoucích o kolo zpět, byl opět zklamán. Velkou cenu Belgie vyhrál Lewis Hamilton, kromě jedné velmi, velmi slabé chvilky, bezpečně vévodil ostatním jezdcům a z tohoto pohledu si své vítězství zaslouží. Druhý dojel Webber, který těžil z konzervativního přístupu, podobně jako třetí Kubica a čtvrtý Massa.
2009 - Kimi Raikkonen předvedl v této velké ceně bezchybný výkon a po zásluze si vyjel 10 bodů za vítězství. Na startu ho zbrzdil Barrichello, který se nemohl rozjet, ale potom už to byl jeden velký koncert. Snad poprvé ve své kariéře zvládl restart, což mu přineslo vedení v závodě, které si udržoval až do konce. Luca Badoer jel s minimálním přítlakem a proto byl schopen zajíždět špičkové časy v první sektoru trati, bohužel v dalších částech trati už ztrácel. Přesto dokázal celý závod odjet bez viditelných chyb a to se cení.
2008 - Do vývoje závodu v roce 2008 zasáhlo počasí a do velké míry ovlivnilo i jeho osud. Dramatičnosti závodu to plně prospělo. Zatímco na začátku se díky změnám podmínek na trati dostal Raikkonen až do čela před Hamiltona a Massu, jedno kolo před cílem skončil ve zdi lemující trať a pohřbil tak své naděje na obhajobu titulu mistra světa. Cílem tehdy projel jako první Hamilton před Massou, ale 3 hodiny po skončení závodu byla oznámena penalizace 25 sekundami pro Hamiltona (pád na třetí místo), za to jak si při předjíždění Raikkonena v Busstop zkrátil šikanu. Hamilton sice Raikkonena následně pustil před sebe, ale učinil tak pěkně vychytrale - zařadil se těsně za Raikkonena a nechal se vyvézt tak, aby nebyl problém předjet Raikkonena na nájezdu do první zatáčky. Hamilton chytře využil situace systémem " štěstí v neštěstí". Rozhodnutí komisařů o penalizaci pak vyvolávalo bouřlivé diskuse ještě dlouho po skončení sezóny 2008.
2007 - pole position a vítězství Kimiho Raikkonena v závodě předznamenaly velký obrat v boji o mistrovský titul – najednou byla Scuderia Ferrari opět na koni. Zahanbit se nenechal ani Massa – byl druhý v kvalifikaci i závodě.
2006 - závod se nekonal.
2005 - Tradiční bašta Michael Schumachera - Spa-Francorschamps přivítalo všechny přihlížející deštěm, který s drobnými přestávkami zajišťoval mokrou trať. Ve chvíli kdy Michael útočil na Alonsa si okolí tratě prohlížel Fisichella. Nastalou situaci řešilo ředitelství závodu safety car fází. A zde Räikkonen opět přesvědčil, že umí stále překvapit. Jeho zádržný manévr, kdy při nájezdu do pitu brzdil zbytek pole a čekal až se mu uvolní místo po odbavení Montoyi, byl opravdu kouzelný. Krátce poté se stala první chyba v týmu Ferrari - Michael dostal suché pneumatiky a o kolo později musel znovu do boxů pro přechodné. Z nich vyjel před Satem. Po restartu se Sato neudržel a ukončil po dlouhé době slibné účinkování jedničky týmu Ferrari. Rubens Barrichello se po taktických chybách se zastávkami v boxech musel spokojit jen s pátým místem.
2004 - v tomto roce, v této GP si mohl Michael Schumacher zajistit titul mistra světa. Michael se celý závod, do kterého odjel z druhého místa, snažil absolvovat bez chyb a to se mu nakonec podařilo. Dojel též na druhém místě a mohl slavit svůj sedmý titul mistra světa F1. Barrichello dojel třetí.
2003 - závod se nekonal.
2002 - Schumacher dominoval celému víkendu – pole position a vítězství v GP. Barrichello byl v kvalifikaci třetí a druhý v závodě.
2001 - Michael opět dokázal, že jeho titul "King of Francorschamps" je v oprávněném držení. Stylem, kterým předjel Ralfa v 1. kole byl úžasný, celý závod si dokázal všechny protivníky pohodlně držet od sebe. Velká škoda byla v tom, že Rubens Barrichello urazil přední spoiler, takže nějaké taktizování s druhou zastávkou bylo tutam, malým zázrakem, bylo také to, že se dostal před Alesiho a dojel pátý.
2000 - závod, který vešel do historie jedním z nejúžasnějších předjížděcích manévrů – Michael Schumacher s opotřebovanými pneumatikami sváděl na osychající trati tvrdý souboj s Häkkinenem. Barrichello závod pro technickou závadu nedokončil.
POSTAVENÍ NA STARTU
1/ S. Vettel | |
2/ L. Hamilton | |
3/ M. Webber | |
4/ F. Massa | |
5/ N. Rosberg | |
6/ J. Alguersuari | |
7/ B. Senna | |
8/ F. Alonso | |
9/ S. Perez | |
10/ V. Petrov | |
11/ S. Buemi | |
12/ K. Kobayashi | |
13/ J. Button | |
14/ R. Barrichello | |
15/ A. Sutil | |
16/ H. Kovalainen | |
17/ P. di Resta | |
18/ J. Trulli | |
19/ T. Glock | |
20/ J. d'Ambrosio | |
21/ P. Maldonado | |
22/ V. Liuzzi | |
23/ D. Ricciardo | |
24/ M. Schumacher |
PRŮBĚH ZÁVODU
START | Webber - špatně, Massa - Skvěle, Alonso - dobře |
1 |
Alonso - rána od Senny v první zatáčce |
1 |
Alonso - za první zatáčkou jede asfalovanou únikovou zónou a vydělává na tom |
1 |
Rosberg - Vettel |
1 |
Massa - Hamilton |
1 |
Alguersuari - kolize se Sennou |
1 |
Alguersuari - pit - out |
1 |
Rosberg - Vettel - Massa - Hamilton - Alonso - Buemi - Perez - WEbber - 15.Schumacher |
2 |
Alonso - Hamilton |
3 |
Vettel - Rosberg |
5 |
Alonso - Massa |
5 |
Hamilton - Massa |
5 |
Vettel - pit |
8 |
Alonso - pit |
9 |
Webber - Alonso |
10 |
Alonso - Webber |
10 |
Vettel - Rosberg |
12 |
Vettel - Alonso - Rosberg - Kobayashi - Webber - Petrov - Sutil - Hamilton - 12.Schumacher - 13.Massa |
13 |
|
13 |
Safety Car |
13 |
Vettel - pit |
15 |
Ricciardo - out |
17 |
Restart |
17 |
Vettel - Webber |
18 |
Vettel - Alonso |
23 |
Perez - penalty |
25 |
Button - Massa |
28 |
Perez - out |
29 |
Alonso - pit |
30 |
Vettel - pit |
30 |
Massa - pit |
32 |
Massa - pit |
34 |
Vettel - Alonso - Webber - Button - Rosberg - Sutil - Schumacher - 11.Massa |
37 |
Webber - Alonso |
38 |
Massa - Resta |
42 |
Button - Alonso |
42 |
Schumacher - Rosberg |
CÍL | Vettel - Webber - Button - Alonso - Schumacher - Rosberg - Sutil - Massa - Petrov - Maldonado - di Resta - Kobayashi - Senna - Trulli - Kovalainen - Barrichello - d'Ambrosio - Glock - Liuzzi |
© 2002 CzechFerrari.cz | This website has no affiliation with Ferrari S.p.A., Scuderia Ferrari or what so ever. All copyrights, trademarks and logos belongs to their respective owners