Třetí závod v aktuální sezóně přinesl Sebastianovi Vettelovi třetí umístění na stupních vítězů – tentokrát dosáhl třetího místa.
Termín 12.4.2015 |
Okruh Shanghai |
Počasí pěkně, sucho |
Pole position Lewis Hamilton |
Vítěz Lewis Hamilton |
Scuderia Ferrari mírnila euforii všech po vítězství v Malajsii, zdůvodňovala to zejména odlišností okruhu v Číně a chladnějším počasím, které zde mělo být. A výsledky těmto opatrným předpovědím daly zapravdu. V kvalifikaci byl za Mercedesy třetí Vettel a šestý Raikkonen, kterému se opět nevyvedla kvalifikace dle jeho představ. Vettel zaostal za Hamiltonem na pole position téměř o jednu vteřinu, což byla ztráta, která pro závod neslibovala nic dobrého.
Nedělní závod se jel na suchu, byť s určitou pravděpodobností deště. Start vyšel oběma Mercedesům velmi dobře a proto Vettel neměl žádnou možnost se zamíchat mezi ně. Naopak Vettel se musel bránit dotírajícímu Massovi. Raikkonen předvedl velmi pěkný start, který mu umožnil hned v prvním kole postoupit přes oba Williamsy hned za Vettela. A od té doby se na prvních 4 místech prakticky nic nezměnilo. Měnily se jen odstupy mezi jednotlivými jezdci. Vettel se snažil na Rosberga něco vymyslet svými dřívějšími zastávkami v boxech, ale Rosbergovo team reagoval okamžitými pitstopy v kole následujícím. Pokud se tedy bojovalo o pozice a předjíždělo, pak to museli obstarat jedzci v rámci druhé poloviny bodované desítky a jezdci za ní. Fernando Alonso se opět trápil na chvostu startovního pole a je otázka zdy začne veřejně litovat svého odchodu od Ferrari. Silnější formu také potvrdil další team závodící s motorem od Ferrari – Sauber opět se svými oběma vozy bodoval.
Průběžné bodové hodnocení jezdců: Lewis Hamilton 68 bodů, Sebastian Vettel 55, Nico Rosberg 51, Felipe Massa 30,
Kimi Räikkönen 24, Valtteri Bottas 18, Felipe Nasr 14, Daniel Ricciardo 11, Romain Grosjean 6, Nico Hulkenberg 6, Max Verstappen 6, Carlos Sainz 6, Marcus Ericsson 5, Daniil Kvyat 2, Sergio Perez 1.
Průběžné bodové hodnocení týmů: Mercedes 119 bodů, Ferrari 79, Williams 48, Sauber 19, Red Bull Racing 13, Toro Rosso 12, Force India 7, Lotus 6.
Nashledanou za 7 dnů v Bahrainu...
V minulých letech to v Číně vypadalo následovně:
2014 - Stefana Domenicaliho vystřídal v čele Scuderie Ferrari Marco Mattiacci a hned se mohl prezentovat pódiovým umístěním Fernanda Alonsa. V každém případě byl výsledek Ferrari v GP Číny tak trochu rozpačitý. To protože Alonso se relativně v pohodě držel v čele a kromě bez konkurenčního Hamiltona dokázal více než držet krok se všemi ostatními a v cíli neztrácel ani moc na Rosberga. Rosberg doplatil na svůj špatný start a lehkou kolizi s Bottasem v prvním kole, proto lze namítat, že porovnávat bezproblémový závod Alonsa se závodem Rosberga, který se musel probít zpět dopředu není moc dobře možné. Ale když jsme u těch kolizí – i nám zatrhnulo, když se pár metrů po startu lehce střetl Alonso s Massou, který až moc chtěl objet Ricciarda před sebou a nevěnoval moc pozornosti Alonsovi vedle sebe. Alonsovo auto naštěstí přežilo bez úhony a Alonso si dojel po skvělém výkonu pro své a týmové první pódiové umístění v této sezóně. Pakliže Alonso jel stále svůj skvělý nadstandard, pak výkony Kimiho Raikkonena byly opět velkým rozčarováním. Kimi opět nepostoupil do poslední části kvalifikace a v závodě zrovna dvakrát také nezářil. Alonso ztratil na vítěze 23,6 vteřiny, ale Raikkonen dokonce 76.3 vteřiny a to je poněkud hodně.
2013 - Ferrari už od prvních tréninků patřilo mezi rychlejší vozy a to se projevilo i v kvalifikaci, byť třetí místo pro Alonsa a páté pro Massu nemuselo vypadat nějak extra. Po zhasnutí startovacích světel se ihned ukázalo, že bylo pozitivní, to že Alonso i Massa mohli startovat z čisté části tratě. Alonso se ihned dostal přes Raikkonena za Hamiltona a Massa zdolal Rosberga i Raikkoknena. Alonso i Massa se pevně přichytli Hamiltona a už v pátém kole se před něj postupně dostali. Závod se poté s prvním zastávkami v boxech začal stávat mírně nepřehledným a hlavně pořadí se neustále měnilo. Do toho přišlo několik kolizí a odstoupení. Pozitivní bylo, že Alonso dokázal jezdit i na starších pneumatikách velmi dobré časy a to položilo základ pro jeho vítězství. Massa trochu ztrácel, ale to bylo způsobeno zejména tím, že musel o pozice více bojovat s ostatními soupeři, což jej zpomalovalo. Ve chvíli, kdy měl v závěru závodu vedoucí Alonso za sebou Vettela, který musel ještě jednou pro měkkou sadu pneumatik, byly naděje na vítězství pro Ferrari už opravdu maximální. A skutečně se to podařilo. Vettel zajel do boxů, následně stíhal Hamiltona a Raikkonena před sebou, ale už je nedokázal předjet. Zato Alonso mohl již relativně kontrolovat situaci a zpomalit na cestě za svým vítězstvím. Massa v závěru závodu díky pozdnímu pitstopu di Resty povyskočil na šesté místo a připsal jak pro sebe tak pro tým další důležité body.
2012 - Tragédie této GP možná např. není ani tak v tom, že Felipe Massa opět nebodoval (jeho 0 po třech závodech je velmi smutný údaj), jako to, že ztratil jen cca 5 vteřin na devátého Alonsa. Na devátého Alonsa, ačkoliv ten z devátého místa startoval a do této GP se zdálo, že závodní tempo je u Ferrari lepší než to kvalifikační. A nic na tom nemůže změnit ani jeden malý Alonsův výlet mimo trať. Felipe Massa se opět nedostal do poslední části kvalifikace (dvanácté místo) a je otázka, zda nás může těšit, že těsně před ním skončil Sebastian Vettel Závod byl zpočátku velmi nudný, to se v průběhu děje změnilo a nakonec byl pohled na závodní trať velmi zajímavý, když jsme mohli pozorovat velký počet předjížděcích manévrů a soubojů. Mrzel nás výpadek Michaela Schumachera (shodou okolností jediný výpadek v této GP) a velmi nás těšilo první vítězství Nica Rosberga s Mercedesem.
2011 - GP Činy roku 2011 byla vcelku zajímavá a to ačkoliv první třetina závodu byla značně uspávající, zato s prvními zastávkami v boxech se něco zlomilo a napětí se rozjelo. Jezdci na špici startovního pole měly jiné strategie a to dalo prostor pro řadu předjížděcích manévrů. Bylo velkou škodu, že Massa i Alonso většinou tahali za kratší konec provazu, byť i oni dokázali předjet své soupeře. Většinou to bylo, ale až za moc velkou cenu – ztráta času a opotřebení pneumatik. Zastávky v boxech též nebyly u Ferrari zrovna optimální. Alonso při první ztratil velmi mnoho času a Massa u poslední přejel bílou čáru ohraničující výjezd z boxů od trati, mohl proto být jen rád, že to vedení závodu neřešilo. Zajímavou akci v boxech předvedl i Button, když zajel do Vettelova stání, zdržel hlavně sebe, ale i Vettela. GP Číny vyhrál Hamilton a o první body obral Vettela.
2010 - Už samotný start do velké ceny byl velmi zajímavý. Bohužel negativně pro Ferrari. Fernando Alonso neudržel své nervy na uzdě a předčasně odstartoval. Za to pak sklidil očekávaný trest v podobě průjezdu boxovou uličkou. O osudu závodu rozhodlo především počasí a schopnost jezdců vyrovnat se s stavem povrchu závodní trati. Někteří jezdci k výměnám pneumatik přistupovali vlažně, zejména Button a Rosberg na tom vydělali. Většina startovního pole však jezdila měnit pneumatiky velmi často. Massa byl v boxech čtyřikrát, stejně Hamilton i Alonso nebo Schumacher. Hamilton zlobil a to i přesto, že měl již z předchozí velké ceny varování za své chování na trati. A co u Ferrari? Nedařilo se, ale vzhledem k okolnostem to bylo ještě více než dobré. Alonso přišel o další motor, ulil start a strategicky proti většině ostatních nic moc nezískal. Přesto se dokázal vyrovnat s nepříznivým vývojem závodu a vybojoval skvělé čtvrté místo. Massa doplatil na zastávky v boxech, dvakrát musel čekat na předchozí odbavení Alonsa. Zejména to jak předjel Alonso Massu v nájezdu do boxů v 19.kole bylo s ohledem na pohodu v týmu a vztah mezi oběma jezdci velmi jedovaté a zbytečné. Massa se přesto nažil bojovat, ale nebyl zdaleka tak úspěšný jako Alonso. V závěru závodu potěšil jeho souboj se Schumacherem. První velký útok Schumacher s přehledem a jistotou starého mazáka odvrátil, ale druhý útok, který přišel v předposledním kole už Schumacher neubránil a Massovi podlehl. Jenson Button díky své spolehlivé jízdě opět slavil triumf (podobně jako v Austrálii). Na druhém místě dojel Hamilton. Třetí byl Rosberg, který se v závěru závodu ubránil dotírajícímu Alonsovi. Massa dojel devátý a získal dva mistrovské body. Poslední bod získal za desáté místo Schumacher.
2009 - Vítězství si z Číny odvezl Sebastian Vettel, který opět ukázal svou genialitu na vodě a zbytek startovního pole porazil rozdílem třídy. Dokázal, že i s autem s obyčejným difuzorem lze vyhrát. A zatímco se chystal odjezd safety caru z trati a první ostré kolo závodu, Raikkonen hlásil týmu problémy s motorem. Přes některé světlé chvilky a dobré reakce si Kimi z Číny neodvezl ani jeden bod. Chyběla rychlost a ostatním soupeřům se kupodivu nechtělo moc z trati ven. Velkým úspěchem alespoň bylo, že poprvé v sezóně dokončil závod, resp. řádně odjel všechna kola závodu. Massa předvedl mnohem sympatičtější výkon. Během pár kol se dostal o hodně míst dopředu, když se v prvním kole dostal mimo trať. Felipe Massa závodil až do dvacátého kola. V další safety car fázi se jeho Ferrari F60 rozhodlo, že už další jízdu v dešti nebude tolerovat a zastavilo se. Vyhlídky na první opravdu dobrý výsledek Ferrari a první mistrovské body tak vzaly velmi rychle za své.
2008 - GP Číny byla jednou velkou nudnou přehlídkou. Ano, předjíždělo se, ale úplně někde jinde než by si fanoušci Scuderie Ferrari. Start bez jakékoliv zápletky, taktéž následný vývoj, překvapil snad jen defekt levého předního kola vozu H.Kovalainena a pak docela zbrklé předjetí Raikkonena Massou, které mohlo být přeci jen trochu lépe herecky zvládnuto. V předposlední velké ceně sezóny zvítězil Hamilton před Massou a Raikkkonenem.
2007 - Ano, konečně došlo i na Hamiltona a ten svou hrubou chybou dal šanci a naději Kiminu Raikkonenovi a Fernandovi Alonsovi bojoval o titul v poslední velké ceně tohoto roku. O výsledku závodu rozhodla chyba Hamitlona v nájezdu do boxů, na absolutně sjetých pneumatikách se neudržel na asfaltu a skončil v únikové zóně. Vyhrál Raikkonen, druhý byl Alonso a třetí Massa.
2006 - Ve chvíli kdy Michael Schumacher potřeboval bezpodmínečně porazit Alonsa se počasí rozhodlo připravit vlhké překvapení. Jediné štěstí bylo to, že v neděli už pršelo jen minimálně a ještě ke všemu se správnou chvíli. A vlastně těch „šťastných“ chvilek bylo více – když udělal Renault taktickou chybu s výměnou pneu, když zkazil Alonsův pit stop, když Fisichella nevyřadil Michaela... Renault si mohl gratulovat, že aspoň ta týmová režie mu vyšla, protože jinak si závod prohráli fakticky sám. Schumacher svým vítězstvím nakročil k zisku dalšího titulu.
2005 - Nudný závod který byl párkrát napínavý – pár soubojů a havárií. Michael Schumacher nechť děkuje bohům, panu Tilkemu a čínským stavebním dělníkům... to jak se potkal s Albersem vypadalo dost ostře, těžko povědět kdo byl na vině. Přesednutí do náhradního auta, start z boxů, o dvě sekundy pomalejší časy na kolo než Monteiro (i když měl lehčí auto) a následný infarkt pneumatik, které ztratily přilnavost a Michael šel v průběhu Safety car fáze mimo trať. Konec......a už jen sledovat, jestli dojede Montoya...a on nedojel. Rubens musel zastoupit Michaela, ale skončilo to letos již klasicky, chvíli se držel před Weberem, Buttonem a Coulthardem. Časem mu však odcházely pneumatiky i brzdy. No a také body, které se za dvanácté místo opravdu neberou.
2004 - Čína se připravovala na cirkus Formule 1 už delší dobu, základem bylo vybudování úplně nového okruhu v Shanghai. Na okruhu vyrostlo mnoho velkých tribun pro 150 000 diváků, je otázkou kolik lidí by první rok přišlo, kdyby nebyla větší část určená pro sponzory. Michael Schumacher se už od pátku trápil s problémovým software ve svém voze. A když Michael nedokončil kvalifikaci kvůli své chybě nebo vinou výpadku traction control, zdálo se, že už si svou porci smůly vybral. Navíc Rubens Barrichello získal pole position, tak Michaelův výpadek nemusel až tak bolet. Závod začal celkem bezproblémově, až na Michaela Schumachera, který startoval z boxů, a Oliviera Panise, který zaspal na startu. Prvním napínavým momentem byla lehká kolize Massy a Coultharda, který ve snaze o Felipeho předjetí najel do jeho zádě. Nenudil se ani Michael, při předjíždění Kliena se jejich vozy vzájemně dotkly, Christian musel odstoupit, Michael pokračoval. Michael pak ještě předvedl krásné hodiny a defekt pneumatiky. Defekt pneumatiky postihl také Coultharda (David své dnešní destruction derby zakončil kolizí s Ralfem Schumacherem, po které Ralf zajel již jen do boxů a odstoupil, David tak zkazil Ralfovi skvěle rozjetý závod, ve kterém se vracel na závodní trať po své těžké havárii v Indinanapolis) a celé kolo upadlo Brunnimu. Co je ale důležitější, je to, že Rubens Barrichello předvedl bezchybný výkon a dojel si pro své druhé vítězství v roce 2004, kterým si také zajistil titul vicemistra F1 pro rok 2004. Měl z toho velkou radost a na pódiu nenechal na Lucovi Montezemolovi ani jednu nit suchou.
POSTAVENÍ NA STARTU
1/ L. Hamilton | |
2/ N. Rosberg | |
3/ S. Vettel | |
4/ F. Massa | |
5/ V. Bottas | |
6/ K. Raikkonen | |
7/ D. Ricciardo | |
8/ R. Grosjean | |
9/ F. Nasr | |
10/ M. Ericsson | |
11/ P. Maldonado | |
12/ D. Kvyat | |
13/ M. Verstappen | |
14/ C. Sainz | |
15/ S. Perez | |
16/ N. Hulkenberg | |
17/ J. Button | |
18/ F. Alonso | |
19/ W. Stevens | |
20/ R. Merhi |
PRŮBĚH ZÁVODU
START | Räikkönen – pěkně, Vettel – průměr |
1 |
Räikkönen – Bottas |
1 |
Hamilton – Rosberg – Vettel – Räikkönen – Massa – Bottas – Grosjean – Nasr – Ericsson – Maldonado |
2 |
Sainz – hodiny |
10 |
Hülkenberg – out |
13 |
Vettel – pit |
15 |
Räikkönen . out |
16 |
Kvyat – out |
24 |
Sainz – out |
30 |
Vettel – pit |
34 |
Räikkönen – pit |
40 |
Maldonado – hodiny |
49 |
Maldonado – Button – kolize |
51 |
Maldonado – pit – out |
54 |
Verstappen – out |
54 |
Safety car |
56 |
Restart |
CÍL | Hamilton - Rosberg - Vettel - Räikkönen - Massa - Bottas - Grosjean - Nasr - Ricciardo - Ericsson - Perez - Alonso - Button - Sainz - Stevens - Merhi |
© 2002 CzechFerrari.cz | This website has no affiliation with Ferrari S.p.A., Scuderia Ferrari or what so ever. All copyrights, trademarks and logos belongs to their respective owners