Fernando Alonso vrátil Ferrari zpět na vrchol. Ve velké ceně Velké Británie předvedl narozdíl od ostatních bezchybný výkon a přivezl zpět do Maranella velké vítězství.
Termín 10. 7. 2011 |
Okruh Silverstone |
Počasí mokro, polojasno |
Pole position Mark Webber |
Vítěz Fernando Alonso |
Vítězství Fernanda Alonsa je o to sladší, že je to právě 60 let, kdy Jose Froilan Gonzalez získal též v GP Velké Británie PRVNÍ vítězství pro tým Scuderia Ferrari!
Již několikrát jsme zmiňovali, že Ferrari slibovalo pro GP GB velké zlepšení v podobě nových dílů. Do hry vstoupila i nová pravidla o foukání difuzorů a jednotě map řídících jednotek mezi kvalifikací a závodem. Ale nikdo pořádně nevěděl, jak se tyto faktory projeví ve výkonnosti jednotlivých týmů. I díky deštivému počasí v Anglii až do kvalifikace nebylo jasné rozložení sil. A vlastně ani kvalifikace nebyla až tak jednoznačná. Pozitivní bylo to, že Ferrari bylo jen velmi těsně za Red Bully.
Závod byl odstartován za stavu, kdy byla polovina okruhu suchá a polovina mokrá. Bylo až s podivem, že tradičně ustrašené vedení závodu dovolilo odstartovat normálním způsobem a safety car proto zůstal v boxech. O tom, že jsou jezdci svéprávní a nemusí je vodit safety car za ručičku svědčí i to, že v prvním kole nedošlo k žádnému nepříjemnému incidentu.
Alonso na startu zaspal, ale měl štěstí, že dokázal udržet svou pozici a to i za cenu zpomalení Massy, který naopak odstartoval velmi dobře. Hned v úvodu závodu si výtečně vedl Michael Schumacher, který ihned poskočil na bodovaná místa. Michael bohužel doplatil na svou přemotivovanost, která vyústila nárazem do Kobayashiho a zničení předního spoileru. V následující stíhací jízdě mu moc nepomohla ani přehnaně přísná penalizace za tuto kolizi. Přesto však dokázal postupně stoupat pořadím a dojet až na devátém místě.
Fernando Alonso jel neustále ve vysokém tempu. Jen to mu umožnilo předjet Webbera jehož pneumatiky již nestíhaly a hlavně přiblížit se Vettelovi v rozhodujícím okamžiku. Tím byla druhá série zastávek v boxech. Vettelovi mechanici měli problémy s uchycením levé zadní pneumatiky (zajímavé bylo, že ani Webberova zastávka nebyla zcela hladká). Jen to umožnilo Alonsovi, který ke svým mechanikům zajížděl s 4 vteřinovou ztrátou, být na výjezdu z boxů před Vettelem. Aby byla situace ještě zajímavější, dostal se před Vettela i Hamilton, který Vettela v dalších kolech velmi efektivně brzdil a umožnil Alonsovi vybudovat zásadní náskok, který se už pak Vettel ani nepokusil stáhnout. Zde jsme byli Hamiltonovi vděční, ale za to jak se v posledním kole opřel do Massy, až zajiskřilo, mu moc děkovat nebudeme.
Svému týmu asi také nebude moc děkovat Button, který ze své druhé zastávky v boxech odjel bez uchyceného levého předního kola. Ostatně Hamilton za špatně spočítané množství paliva asi také nebude svůj tým zvlášť chválit.
Red Bull, který loni tak aktivně pranýřoval Ferrari za používání týmové režie, se dnes zcela vyznamenal, poučování Webber jak si má držet odstup od Vettela bylo opravdu dojemné. Vettel is faster than you. Can you confirm you understood that message? .... tak nějak pane Horner?
A Ferrari? Vítězství Fernanda Alonsa a páté místo jsou důvodem pro oslavu! Kéž bychom slavili i po německé GP!
Průběžné bodové hodnocení jezdců: Sebastian Vettel 204 bodů, Mark Webber 124, Fernando Alonso 112, Lewis Hamilton 109, Jenson Button 109, Felipe Massa 52, Nico Rosberg 40, Nick Heidfeld 34, Vitaly Petrov 31, Michael Schumacher 28, Kamui Kobayashi 25, Adrian Sutil 10, Jaime Alguersuari 9, Sergio Perez 8, Sebastien Buemi 8, Rubens Barrichello 4, Paul di Resta 2.
Průběžné bodové hodnocení týmů: RBR-Renault 328 bodů, McLaren-Mercedes 218, Ferrari 164, Mercedes 68, Renault 65, Sauber-Ferrari 33, STR-Ferrari 17, Force India-Mercedes 12, Williams-Cosworth 4.
Nashledanou za 14 dnů v Německu ...
V minulých letech to ve Velké Británii vypadalo následovně:
2010 - Jak Fernando Alonso, tak Felipe Massa se snažili udělat maximum, ale především jejich chyby je odsoudily k ostudným místům v cíli. Problémy nastaly již na startu, kdy se Alonsovi protočily kola a celé auto ztratilo stabilitu. V důsledku této chyby se Alonso propadl do středu startovního pole, kde nikdy není k ráně daleko. Tentokrát přišla paradoxně ze strany týmového kolegy (k jeho škodě). Massa si o Alonsa poškodil svou pneumatiku a musel ihned do boxů. Massa se pak ještě pokoušel stíhací jízdou vybojovat nějaký bodík, ale poté co se na konci 39.kola po dalším defektu dostal mimo trať a musel znova do boxů, bylo jasné, že na tento závod bude chtít opět rychle zapomenout (podobně jako v roce 2008, kdy to pro něj byla ostuda ještě větší) Alonso se po prvních zastávkách v boxech snažil vyrovnat s Kubicou a když se mu to již konečně povedlo, provedl to trochu nešťastným manévrem, za který byl penalizován. Podobně jako Massa pak svojí ztrátu stahoval, ale nutnost ještě jednou vyměnit pneumatiky, odsoudila Alonsa k 14. místu v cíli. Po rychlém defektu Sebastiana Vettela se na čele závodu nedělo absolutně nic zajímavého, jen kroužení, kroužení a kroužení. Proto jen telegraficky – zvítězil Webber před Hamiltonem a Rosbergem
2009 - Po pátečních a sobotních výsledcích to nevypadalo před samotným závodem moc optimisticky, ale realita pozitivně překvapila. Už pohled na start byl hodně zajímavý. Vidět jak se Raikkonen i Massa derou vpřed byl povzbuzující. Dramaticky to vypadalo s Massou, který po své chybě v druhém kole ztratil pozici ve prospěch Buttona. Když se v následujících kolech stále zvětšoval odstup Massy na Buttona nesvědčilo to o ničem dobrém. Ale Massa se jako zázrakem vzpamatoval, zrychlil a konstantně stoupal polem vpřed. Fellipe Massa startoval z jedenácté pozice a v cíli byl čtvrtý, přičemž na stupně vítězů ztratil jen minimálně. Raikkonen doplatil na pomalého Nakajimu a potom i na velmi pomalého Trulliho. Také to lze hodnotit tak, že doplatil na vlastní neschopnost tyto dva jezdce předjet. Osmá v pozice v cíli znamenala jeden bod a i ten se samozřejmě počítá.
2008 - v době závodu si počasí zahrálo s diváky i závodníky a dopřálo jim velké množství kvalitní dešťové vody. Scuderia Ferrari pokračovala v bídných výkonech na mokru. Raikkonen byl v boji o vítězství až do prvních zastávek v boxech, chybná strategie ho ale srazila zpět a i když v závěru zajel nejrychlejší kolo závodu, na lepší než čtvrté místo to nestačilo. Massa se pohyboval více mimo trať než na ní a pokud se v budoucnu bude vzpomínat na závod, který nejvíce pokazil, bude asi hodně pamětníků zmiňovat GP GB 08. O to více pak překvapil Massův výkon v závěrečné GP sezóny, kdy se v Interlagosu jelo také na mokru, ale Fellipe neudělal jedinou chybu a suverénně vyhrál.
2007 - kvalifikační snažení Raikkonena stačilo jen na druhé místo a Massy na čtvrté, pole position získal Hamilton. Start závodu byl temný pro Massu, který nedokázal odjet do zahřívacího kola čímž byl odsouzen ke startu z boxů a následné stíhací jízdě. Raikkonen předvedl povedený start a jen díky tvrdému blokování ze strany Hamiltona se nedostal do vedení. Po prvních zastávkách v boxech byl však již Raikkonen před Hamiltonem (a to měli v boxech oba problémy). V závěru se Raikkonen ještě dostal před Alonsa a nenechal si již své vítězství vzít. Massa dokončil svou stíhací jízdu na skvělém pátém místě.
2006 - na třetí startovní pozici se postavil Schumacher následován Massou, rychlejší byli jen Alonso a Raikkonen. Během pár kol měl Alonso slušný náskok a pak ho již jen pohodlně udržoval. Raikkonen postupem času odpadával a Michael po neúspěšném pokusu o předjetí a tlak, raději jezdil v bezpečném odstupu aby šetřil motor a pneumatiky. Potěšila druhá zastávka v boxech v podání Schumachera a jeho posun na stříbrnou pozici. Drobným neúspěchem byl Massův propad za Fisichellu.
2005 - i v tomto závodě se prokázalo, že rok 2005 byl pro Ferrari více než nešťastný. Páté místo na startu pro Barrichella a deváté pro Schumachera nebyly moc velkým příslibem ani pro závod. Šesté místo pro Schumachera a sedmé pro Barrichella jsou toho jasným důkazem. Zvítězil Montoya před Alonsem a Raikkonenem.
2004 - Strach z deště však vykonal své při předkvalifikaci. Nikdo nechtěl vyhrát, aby se mohl vydat do kvalifikace dříve - dříve než začne pršet. Elegantní kamufláž předvedl Michael Schumacher - hodiny a Rubens Barrichello - probrždění a krátký výlet mimo trať. Ostatní se zmohli jen na lehkou nohu na plynu nebo brždění před cílovou rovinkou….. Až po skončení kvalifikace se tato taktika ukázala jako zbytečná - na trať nespadla ani kapka. Schumacher i proto startoval z čtvrtého místa a Barrichello z druhého. Start samotného závodu se obešel bez výraznějších komplikací. První kola na čele kroužil - no spíše letěl Kimi Raikkonen na novém McLarenu, pak naštěstí zpomalil a začala se na něj dotahovat silná skupinka Barrichello, Button a Michael Schumacher. A pak následoval klasický strategický závod. Schumacher 2 zastávky, ostatní pole 3 zastávky. A nic na tom už nezměnil ani Trulliho zlomený závěs spojený s hroznou havárií, ze které naštěstí vyšel nezraněn. Mezitím v začínající safety car fázi zajela většina jezdců potřetí do boxů a vše se připravovalo na závěrečný patnáctikolový boj. Restart se nejméně povedl Rubensovi a možná, že ho jeho chyba připravila o možnost reálně bojovat s Kimim o druhé místo. Schumacher si připsal další vítězství za Ferrari v F1.
2003 - v tomto roce se ve Velké Británii odehrál velmi napínavý závod s vítězstvím pro Ferrari. Rubens Barrichello po pátečních problémech s motorem a s výletem mimo trať v 1. kvalifikaci, nastartoval v sobotu útok na nejvyšší příčky, když si připsal Pole Position a v neděli velké vítězství v závodě. Bylo to již 6 vítězství v jeho kariéře. Je zajímavé, že také v roce 2000, kdy vyhrál při GP Německa svou první velkou cenu, běhal po trati člověk – tehdy propuštěný zaměstnanec Mercedesu, tentokrát náboženský pomatenec. Schumacherovi se tolik nedařilo – v kvalifikaci byl pátý, v závodě si polepšil o jednu pozici a dojel čtvrtý.
2002 - ani v tomto roce nestál nikdo ze Scuderie Ferrari na pole position. To si tentokrát zamluvil Montoya. Barrichello byl druhý a Schumacher třetí. Tento závod přinesl kromě double Ferrari (vítězství Schumacher, druhý Barrichello), Montoyovy snahy sestřelit oba jezdce Ferrari i skvělé strategické manévry v boxech. Williams opět totálně zkazil závod Ralfovi Schumacherovi, který mohl dnes slušně bodovat. McLaren opět dokázal, že to dokáže. Tentokrát dokázal, že umí dokonale napodobit Ferrari z roku 1999, kdy Irvine čekal také z deště při GP Evropy na pravou zadní pneumatiku. Dnes ho napodobil ve své domácím závodě David Coulthard.
2001 - pole position tentokrát patřilo Schumacherovi. V závodě sice M.Schumacher nedokázal zvítězit a vyrovnat tak rekord francouze Alaina Prosta, ale dokázal prodloužit svojí jedinečnou sérii, kdy od GP Evropy '00, pokud dojel nebyl hořší než druhý (z 23 závodů dojel 18 závodů: 12 krát vyhrál, 6 krát byl druhý a 5 krát odpadl), dojel však druhý za vítězným Häkkinenem. Barrichello byl třetí.
2000 - v kvalifikaci byl nejrychlejší Barrichello, zato Schumacher byl až pátý. Závod se nejvíce vyvedl vítěznému Coulthardovi. Schumacher byl v závodě třetí a Barrichello pro poruchu hydrauliky nedojel.
POSTAVENÍ NA STARTU
1/ M. Webber | |
2/ S. Vettel | |
3/ F. Alonso | |
4/ F. Massa | |
5/ J. Button | |
6/ P. di Resta | |
7/ P. Maldonado | |
8/ K. Kobayashi | |
9/ N. Rosberg | |
10/ L. Hamilton | |
11/ A. Sutil | |
12/ S. Perez | |
13/ M. Schumacher | |
14/ V: Petrov | |
15/ R. Barrichello | |
16/ N. Heidfeld | |
17/ H. Kovalainen | |
18/ J. Alguersuari | |
19/ S. Buemi | |
20/ T. Glock | |
21/ J. Trulli | |
22/ J. d'Ambrosio | |
23/ V. Liuzzi | |
24/ D. Ricciardo |
PRŮBĚH ZÁVODU
START | Alonso - špatně, Massa - dobře, v prvních zatáčkách ale svou výhodu ztratil, Schumacher - skvěle |
1 |
Webber + Alonso - souboj |
2 |
Massa - Button |
2 |
Vettel - Webber - Alonso - Massa - Hamilton - Button - Resta - Kobayashi - Schumacher |
3 |
Kovalainen - out |
4 |
Hamilton - mimo trať |
9 |
Kobayashi - smyk |
9 |
Schumacher - pit - výměna předního spoileru po kolizi s Kobayashim |
12 |
Hamilton - Massa |
12 |
Massa - mimo trať |
12 |
Alonso, Webber, Hamilton - pit |
13 |
Vettel - pit |
13 |
Massa - pit - na 5. místo |
13 |
Trulli - out |
14 |
Button - Massa |
15 |
Hamilton - Alonso |
17 |
Schumacher - penalty |
20 |
Vettel - Webber - Hamilton - Alonso - Button - Massa - Resta - Sutil |
21 |
Kobayashi - penalty |
24 |
Alonso - Hamilton |
24 |
Kobayashi - out |
24 |
Hamilton - pit |
25 |
Resta - pit - bez připravených pneumatik na výměnu |
26 |
Webber, Massa, Button - pit |
27 |
Buemi - out - defekt levé zadní pneumatiky po kolizi s Restou |
28 |
Vettel - pit - problém |
28 |
Alonso - pit - před Vettela |
29 |
Alonso - Hamilton - Vettel - Webber - Button - Massa - Rosberg - Perez - Heidfeld |
Vettel - pit |
36 |
37 |
Hamilton - pit - za Vettela |
39 |
Webber - pit |
39 |
Alonso - pit - z 1. místa na 1. místo |
39 |
Button - pit |
40 |
Button - out |
41 |
Massa - pit |
46 |
Webber - Hamilton |
52 |
Massa - Hamilton - Hamilton drží pozici jen za cenu nárazu do Massy |
CÍL | Alonso - Vettel - Webber - Hamilton - Massa - Rosberg - Perez - Heidfeld - Schumacher - Alguersuari - Sutil - Petrov - Barrichello - Maldonado - Resta - Glock - d'Ambrosio - Liuzzi - Ricciardo |
© 2002 CzechFerrari.cz | This website has no affiliation with Ferrari S.p.A., Scuderia Ferrari or what so ever. All copyrights, trademarks and logos belongs to their respective owners