Ani GP Velké Británie nám neumožnila oslavit první vítězství Scuderie Ferrari v této sezóně.
Termín 10. 7. 2016 |
Okruh Silverstone |
Počasí polojasno, po dešti |
Pole position Lewis Hamilton |
Vítěz Lewis Hamilton |
V Silverstone se již od počátku závodního programu průběžně měnilo počasí a obdobné to bylo i s výsledky Ferrari. Značné komplikace nastaly u Vettela, který musel opět měnit převodovku, což jej na startu odsunulo o pět pozic dozadu, startoval proto z jedenáctého místa. Raikkonen si vyjel pátou startovní pozici.
Úvod velké ceny mohl být díky mokré trati zajímavý, kdyby opět vedení závodu nenechalo jezdce startovat za safety carem. Místo soubojů na mokrých pneumatikách jsme se proto setkali s tím, že když byl závod naostro odstartován, celá řada jezdců zajela rovnou pro přechodné pneumatiky. Jezdci Ferrari se dnes snažili, ale moc jim to nešlo, jejich výletů mimo trať bylo nepočítaně. Když se k tomu ještě přidala penalizace 5 vteřinami pro Vettela za vytlačení Massy z trati, mohli jsme být vůbec rádi, že Vettel vybojoval alespoň devátou pozici. Přes konečný smutný výsledek je Vettela potřeba pochválit, že na trati dokázal předjíždět. To dokázal i Raikkonen a zejména konečné předjetí Pereze v boji o pátou pozici nám udělalo radost, ale jeho ztráta 69 vteřin v cíli na vítězného Hamiltona byla desivá.
Průběžné bodové hodnocení jezdců: Nico Rosberg 171 bodů, Lewis Hamilton 167, Kimi Räikkönen 106, Daniel Ricciardo 100, Sebastian Vettel 98, Max Verstappen 87, Valtteri Bottas 54, Sergio Perez 47, Felipe Massa 38, Romain Grosjean 28, Nico Hulkenberg 26, Carlos Sainz 26, Daniil Kvyat 23, Fernando Alonso 18, Jenson Button 13, Kevin Magnussen 6, Pascal Wehrlein 1, Stoffel Vandoorne 1.
Průběžné bodové hodnocení týmů: Mercedes 338 bodů, Ferrari 204, Red Bull Racing TAG Heuer 195, Williams Mercedes 92, Force India Mercedes 73, Toro Rosso Ferrari 41, McLaren Honda 32, Haas Ferrari 28, Renault 6, MRT Mercedes 1.
Nashledanou za 14 dnů v Maďarsku ...
V minulých letech to ve Velké Británii vypadalo následovně:
2015 - Ferrari se do Velké Británie dostalo s ne zrovna oslnivou formou, ale naštěstí mělo na své straně počasí, které mu pomohlo dostat se až na stupně vítězů. Ještě volné tréninky pro Ferrari nevypadaly tak špatně, když se oba jezdci Scuderie Ferrari dokázali držet v popředí a mnoho neztráceli. Obrat ale nastal v kvalifikaci, kde již jejich ztráta na pole position narostla a tomu odpovídalo páté startovní místo Raikkonena a šesté Vettela. Ani v závodě to zprvu pro Ferrari nevypadalo moc dobře, když oba vozy týmu odstartovaly pouze průměrně a zejména Vettel ztratil 2 pozice. Raikkonen si po závodě stěžoval, že se s Vettelem zasekli za Hulkenbergem, ale nutno dodat, že ikdyž měli před sebou volnou dráhu, čelo okupované Williamsy a Mercedesy moc nestahovali. Do vývoje závodu, který byl poznamenán řadou odstoupení, zasáhl déšť a zejména načasování zastávek. Zde prodělal Raikkonen, který jel do boxů moc brzy a nejen že na ještě nedostatečně morké trati s přechodnými pneumatikami ztrácel, ale také je brzy zničil a proto musel ještě jednou do boxů, což jej srazilo až na konečné osmé místo. To Vettel zajel do boxů v ten nejlepší čas (obdobně jako Hamilton) a správně načasovaná zastávka jej vynesla až na třetí místo, které byl schopen bez problémů uhájit až do cíle, který jako první viděl vítězný Lewis Hamilton.
2014 - Fiasko? Jak jinak hodnotit kvalifikaci, kde jezdci Scuderie Ferrari nejsou schopni postoupit z první části kvalifikace? Nakonec startovali z 16. (Alonso ) a 18. (Raikkonen) místa, jen díky řadě penalizací jiných jezdců. Závod skončil velmi rychle pro Kimiho Raikkonena, který rozložil své F14 T na prvočinitele již v prvním kole. Jeho letecko destrukční akce byla opravdu hrůzyplná a jistě můžeme být rádi, že Kimi svůj výlet mimo trať a zpět přežil. Za to jistě může děkovat i Massovi, který stihl včas poslat svůj Williams do smyku, aby se Kimimu alespoň trochu vyhl. Alonso nebyl na startu schopný zastavit ve svém startovním slotu a byl za to potrestán penalizací. Ta jej mj. odsoudila místo bojů o 3-4 místo, k drsnému souboji s Vettelem, kterému po dlouhých kolech podlehl a do cíle dojel šestý. Před domácím publikem vyhrál Hamilton, který vrcholně využil odpadnutí Rosberga, kterému se porouchala převodovka.
2013 - Pohled na kvalifikační časy v podání Alonsa i Massy nebyl zrovna potěšující. Massa nepostoupil do závěrečné části kvalifikace a Alonso skončil poražen všemi konkurenty v závěrečném boji o pole position, kde byl nejlepší Hamilton. Do závodu odstartoval jako raketa Massa, kdežto Alonso se rozjížděl jen pomalu a ještě měl štěstí v první zatáčce, že nepřišel o přední spoiler. Massa si svou dávku smůly vybral i v tomto závodě, když podobně jako Hamilton, Vergne či Perez, měl defekt pravého zadního kola. Ze slibně rozjetého závodu tak byl dočasně vyřazen, ale do hry jej opět vrátil safety car (po Vergneho defektu), který zahustil startovní pole a umožnil Massovi následný rychlejší postup na bodové pozice. Alonso začal vlažně a dá se konstatovat, že měl pár světlých okamžiků, ale též byl několikrát v situaci, kdy měl předjíždět a místo drtivého tlaku následovalo jen vychladnutí a ztráta na soupeře před sebou. O to jsme museli mít větší radost, když po závěrečném safety car fázi, Alonso předjížděl jednoho jezdce za druhým a tato šikovná jízda mu vynesla třetí místo.
2012 - Klasické anglické počasí míchalo kartami velké ceny Velké Británie stejnou silou jako v posledních letech. Pro Ferrari to mělo například za následek, že nestihlo dostatečně otestovat všechny nové díly. Přesto se zvládnul zejména Fernando Alonso probít kvalifikací až k pole position. Jako pátý se kvalifikoval Felipe Massa a to bylo též pozitivní zlepšení. Start závodu byl ve znamení sluníčka a tepla. Zatímco Alonso měl problémy udržet za sebou druhého Webbera, Massa odstartoval velmi dobře a dokázal si poradit s čtvrtým Vettelem. Z pohledu Ferrari se závod vyvíjel velmi dobře. Alonso držel vysoké tempo a pomalu odjížděl Webberovi. Massa měl problém dostat se před Schumachera, který nestíhal a vytvořil za sebou několikačlenný vláček. Poté co se Massa dostal na Schumacherovo pozici, zajížděl výborné a hlavně vyrovnané časy. Alonso se také snažil. Poslední část závodu se Alonso pohyboval na měkké sadě a Webber obul tvrdou směs. Alonsovy pneumatiky umožnily zajet jen několik rychlých kol a pak už Alonso jen ztrácel. Zajímavé bylo, že Webber velmi rychle Alonsa dojel, ale na předjetí si musel chvíli počkat a ani poté už Alonsovi moc neujížděl. Alonso se propadl na druhé místo a mohl se obávat, zda nepřijde útok i stejně silného Vettela, který za sebou s odstupem vezl Massu. Na útok již naštěstí nebylo místo ani čas. To Massovi bylo podstatně hůře, když se bránil útokům svého bývalého týmového kolegy – Kimiho Raikkonena. Podstatné je, že svou obranu ustál a čtvrté místo bylo jeho.
2011 - Fernando Alonso vrátil Ferrari zpět na vrchol. Ve velké ceně Velké Británie předvedl narozdíl od ostatních bezchybný výkon a přivezl zpět do Maranella velké vítězství. Vítězství Fernanda Alonsa bylo o to sladší, že to bylo právě 60 let, kdy Jose Froilan Gonzalez získal též v GP Velké Británie historicky první vítězství pro tým Scuderia Ferrari. Ferrari slibovalo pro GP GB velké zlepšení v podobě nových dílů. Do hry vstoupila i nová pravidla o foukání difuzorů a jednotě map řídících jednotek mezi kvalifikací a závodem. Ale nikdo pořádně nevěděl, jak se tyto faktory projeví ve výkonnosti jednotlivých týmů. I díky deštivému počasí v Anglii až do kvalifikace nebylo jasné rozložení sil. A vlastně ani kvalifikace nebyla až tak jednoznačná. Pozitivní bylo to, že Ferrari bylo jen velmi těsně za Red Bully. Závod byl odstartován za stavu, kdy byla polovina okruhu suchá a polovina mokrá. Bylo až s podivem, že tradičně ustrašené vedení závodu dovolilo odstartovat normálním způsobem a safety car proto zůstal v boxech. Alonso na startu zaspal, ale měl štěstí, že dokázal udržet svou pozici a to i za cenu zpomalení Massy, který naopak odstartoval velmi dobře. Hned v úvodu závodu si výtečně vedl Michael Schumacher, který ihned poskočil na bodovaná místa. Michael bohužel doplatil na svou přemotivovanost, která vyústila nárazem do Kobayashiho a zničení předního spoileru. Fernando Alonso jel neustále ve vysokém tempu. Jen to mu umožnilo předjet Webbera jehož pneumatiky již nestíhaly a hlavně přiblížit se Vettelovi v rozhodujícím okamžiku. Tím byla druhá série zastávek v boxech. Vettelovi mechanici měli problémy s uchycením levé zadní pneumatiky (zajímavé bylo, že ani Webberova zastávka nebyla zcela hladká). Jen to umožnilo Alonsovi, který ke svým mechanikům zajížděl s 4 vteřinovou ztrátou, být na výjezdu z boxů před Vettelem. Aby byla situace ještě zajímavější, dostal se před Vettela i Hamilton, který Vettela v dalších kolech velmi efektivně brzdil a umožnil Alonsovi vybudovat zásadní náskok, který se už pak Vettel ani nepokusil stáhnout. Zde jsme byli Hamiltonovi vděční, ale za to jak se v posledním kole opřel do Massy, až zajiskřilo, mu moc děkovat nebudeme. Red Bull, který aktivně pranýřoval Ferrari za používání týmové režie, se zcela vyznamenal, poučování Webber jak si má držet odstup od Vettela bylo opravdu dojemné. A Ferrari? Vítězství Fernanda Alonsa a páté Massovo místo byly důvodem pro oslavu!
2010 - Jak Fernando Alonso, tak Felipe Massa se snažili udělat maximum, ale především jejich chyby je odsoudily k ostudným místům v cíli. Problémy nastaly již na startu, kdy se Alonsovi protočily kola a celé auto ztratilo stabilitu. V důsledku této chyby se Alonso propadl do středu startovního pole, kde nikdy není k ráně daleko. Tentokrát přišla paradoxně ze strany týmového kolegy (k jeho škodě). Massa si o Alonsa poškodil svou pneumatiku a musel ihned do boxů. Massa se pak ještě pokoušel stíhací jízdou vybojovat nějaký bodík, ale poté co se na konci 39.kola po dalším defektu dostal mimo trať a musel znova do boxů, bylo jasné, že na tento závod bude chtít opět rychle zapomenout (podobně jako v roce 2008, kdy to pro něj byla ostuda ještě větší) Alonso se po prvních zastávkách v boxech snažil vyrovnat s Kubicou a když se mu to již konečně povedlo, provedl to trochu nešťastným manévrem, za který byl penalizován. Podobně jako Massa pak svojí ztrátu stahoval, ale nutnost ještě jednou vyměnit pneumatiky, odsoudila Alonsa k 14. místu v cíli. Po rychlém defektu Sebastiana Vettela se na čele závodu nedělo absolutně nic zajímavého, jen kroužení, kroužení a kroužení. Proto jen telegraficky – zvítězil Webber před Hamiltonem a Rosbergem
2009 - Po pátečních a sobotních výsledcích to nevypadalo před samotným závodem moc optimisticky, ale realita pozitivně překvapila. Už pohled na start byl hodně zajímavý. Vidět jak se Raikkonen i Massa derou vpřed byl povzbuzující. Dramaticky to vypadalo s Massou, který po své chybě v druhém kole ztratil pozici ve prospěch Buttona. Když se v následujících kolech stále zvětšoval odstup Massy na Buttona nesvědčilo to o ničem dobrém. Ale Massa se jako zázrakem vzpamatoval, zrychlil a konstantně stoupal polem vpřed. Fellipe Massa startoval z jedenácté pozice a v cíli byl čtvrtý, přičemž na stupně vítězů ztratil jen minimálně. Raikkonen doplatil na pomalého Nakajimu a potom i na velmi pomalého Trulliho. Také to lze hodnotit tak, že doplatil na vlastní neschopnost tyto dva jezdce předjet. Osmá v pozice v cíli znamenala jeden bod a i ten se samozřejmě počítá.
2008 - v době závodu si počasí zahrálo s diváky i závodníky a dopřálo jim velké množství kvalitní dešťové vody. Scuderia Ferrari pokračovala v bídných výkonech na mokru. Raikkonen byl v boji o vítězství až do prvních zastávek v boxech, chybná strategie ho ale srazila zpět a i když v závěru zajel nejrychlejší kolo závodu, na lepší než čtvrté místo to nestačilo. Massa se pohyboval více mimo trať než na ní a pokud se v budoucnu bude vzpomínat na závod, který nejvíce pokazil, bude asi hodně pamětníků zmiňovat GP GB 08. O to více pak překvapil Massův výkon v závěrečné GP sezóny, kdy se v Interlagosu jelo také na mokru, ale Fellipe neudělal jedinou chybu a suverénně vyhrál.
2007 - kvalifikační snažení Raikkonena stačilo jen na druhé místo a Massy na čtvrté, pole position získal Hamilton. Start závodu byl temný pro Massu, který nedokázal odjet do zahřívacího kola čímž byl odsouzen ke startu z boxů a následné stíhací jízdě. Raikkonen předvedl povedený start a jen díky tvrdému blokování ze strany Hamiltona se nedostal do vedení. Po prvních zastávkách v boxech byl však již Raikkonen před Hamiltonem (a to měli v boxech oba problémy). V závěru se Raikkonen ještě dostal před Alonsa a nenechal si již své vítězství vzít. Massa dokončil svou stíhací jízdu na skvělém pátém místě.
2006 - na třetí startovní pozici se postavil Schumacher následován Massou, rychlejší byli jen Alonso a Raikkonen. Během pár kol měl Alonso slušný náskok a pak ho již jen pohodlně udržoval. Raikkonen postupem času odpadával a Michael po neúspěšném pokusu o předjetí a tlak, raději jezdil v bezpečném odstupu aby šetřil motor a pneumatiky. Potěšila druhá zastávka v boxech v podání Schumachera a jeho posun na stříbrnou pozici. Drobným neúspěchem byl Massův propad za Fisichellu.
2005 - i v tomto závodě se prokázalo, že rok 2005 byl pro Ferrari více než nešťastný. Páté místo na startu pro Barrichella a deváté pro Schumachera nebyly moc velkým příslibem ani pro závod. Šesté místo pro Schumachera a sedmé pro Barrichella jsou toho jasným důkazem. Zvítězil Montoya před Alonsem a Raikkonenem.
2004 - Strach z deště však vykonal své při předkvalifikaci. Nikdo nechtěl vyhrát, aby se mohl vydat do kvalifikace dříve - dříve než začne pršet. Elegantní kamufláž předvedl Michael Schumacher - hodiny a Rubens Barrichello - probrždění a krátký výlet mimo trať. Ostatní se zmohli jen na lehkou nohu na plynu nebo brždění před cílovou rovinkou….. Až po skončení kvalifikace se tato taktika ukázala jako zbytečná - na trať nespadla ani kapka. Schumacher i proto startoval z čtvrtého místa a Barrichello z druhého. Start samotného závodu se obešel bez výraznějších komplikací. První kola na čele kroužil - no spíše letěl Kimi Raikkonen na novém McLarenu, pak naštěstí zpomalil a začala se na něj dotahovat silná skupinka Barrichello, Button a Michael Schumacher. A pak následoval klasický strategický závod. Schumacher 2 zastávky, ostatní pole 3 zastávky. A nic na tom už nezměnil ani Trulliho zlomený závěs spojený s hroznou havárií, ze které naštěstí vyšel nezraněn. Mezitím v začínající safety car fázi zajela většina jezdců potřetí do boxů a vše se připravovalo na závěrečný patnáctikolový boj. Restart se nejméně povedl Rubensovi a možná, že ho jeho chyba připravila o možnost reálně bojovat s Kimim o druhé místo. Schumacher si připsal další vítězství za Ferrari v F1.
2003 - v tomto roce se ve Velké Británii odehrál velmi napínavý závod s vítězstvím pro Ferrari. Rubens Barrichello po pátečních problémech s motorem a s výletem mimo trať v 1. kvalifikaci, nastartoval v sobotu útok na nejvyšší příčky, když si připsal Pole Position a v neděli velké vítězství v závodě. Bylo to již 6 vítězství v jeho kariéře. Je zajímavé, že také v roce 2000, kdy vyhrál při GP Německa svou první velkou cenu, běhal po trati člověk – tehdy propuštěný zaměstnanec Mercedesu, tentokrát náboženský pomatenec. Schumacherovi se tolik nedařilo – v kvalifikaci byl pátý, v závodě si polepšil o jednu pozici a dojel čtvrtý.
2002 - ani v tomto roce nestál nikdo ze Scuderie Ferrari na pole position. To si tentokrát zamluvil Montoya. Barrichello byl druhý a Schumacher třetí. Tento závod přinesl kromě double Ferrari (vítězství Schumacher, druhý Barrichello), Montoyovy snahy sestřelit oba jezdce Ferrari i skvělé strategické manévry v boxech. Williams opět totálně zkazil závod Ralfovi Schumacherovi, který mohl dnes slušně bodovat. McLaren opět dokázal, že to dokáže. Tentokrát dokázal, že umí dokonale napodobit Ferrari z roku 1999, kdy Irvine čekal také z deště při GP Evropy na pravou zadní pneumatiku. Dnes ho napodobil ve své domácím závodě David Coulthard.
2001 - pole position tentokrát patřilo Schumacherovi. V závodě sice M.Schumacher nedokázal zvítězit a vyrovnat tak rekord francouze Alaina Prosta, ale dokázal prodloužit svojí jedinečnou sérii, kdy od GP Evropy '00, pokud dojel nebyl hořší než druhý (z 23 závodů dojel 18 závodů: 12 krát vyhrál, 6 krát byl druhý a 5 krát odpadl), dojel však druhý za vítězným Häkkinenem. Barrichello byl třetí.
2000 - v kvalifikaci byl nejrychlejší Barrichello, zato Schumacher byl až pátý. Závod se nejvíce vyvedl vítěznému Coulthardovi. Schumacher byl v závodě třetí a Barrichello pro poruchu hydrauliky nedojel.
POSTAVENÍ NA STARTU
1/ L. Hamilton | |
2/ N. Rosberg | |
3/ M. Verstappen | |
4/ D. Ricciardo | |
5/ K. Räikkönen | |
6/ V. Bottas | |
7/ C. Sainz | |
8/ N. Hulkenberg | |
9/ F. Alonso | |
10/ S. Perez | |
11/ S. Vettel | |
12/ F. Massa | |
13/ R. Grosjean | |
14/ E. Gutierrez | |
15/ D. Kvyat | |
16/ K. Magnussen | |
17/ J. Button | |
18/ J. Palmer | |
19/ R. Haryanto | |
20/ P. Wehrlein | |
21/ F. Nasr | |
22/ M. Ericsson |
PRŮBĚH ZÁVODU
Ericsson – start z boxů |
|
START | Start za safety carem |
1 |
Hamilton – Rosberg – Verstappen – Ricciardo - Räikkönen – 11. Vettel |
6 |
Restart |
6 |
Räikkönen – pit, Vettel – pit |
7 |
Wehrlein – out |
7 |
Virtual safety car |
8 |
Virtual safety car - konec |
11 |
Bottas – hodiny |
11 |
Ericsson – pit – out |
14 |
Räikkönen – mimo trať |
16 |
Vettel – pit |
17 |
Räikkönen – pit |
17 |
Palmer – pit – nenasazeno pravé zadní pneu |
18 |
Vettel – mimo trať |
19 |
Grosjean – out |
22 |
Räikkönen – mimo trať |
24 |
Alonso – mimo trať |
26 |
Haryanto – out |
29 |
Vettel – Kvyat |
29 |
Hamilton – Verstappen – Rosberg – 6. Räikkönen – 10. Vettel |
36 |
Vettel – Massa |
39 |
Palmer – pit – out |
40 |
Vettel – mimo trať |
40 |
Vettel – penalizace + 5 vteřin |
47 |
Räikkönen – Perez |
CÍL | Hamilton - Verstappen - Rosberg - Ricciardo - Räikkönen - Perez - Hulkenberg - Sainz - Vettel - Kvyat - Massa - Button - Alonso - Bottas - Nasr - Gutierrez |
© 2002 CzechFerrari.cz | This website has no affiliation with Ferrari S.p.A., Scuderia Ferrari or what so ever. All copyrights, trademarks and logos belongs to their respective owners