Sebastian Vettel třetím místem v Japonské GP oslavil obhajobu svého mistrovského titulu. Ve svých 24 letech a 3 měsících se stal nejmladším dvojnásobným mistrem v celé historii F1. Gratulujeme!
Termín 9. 10. 2011 |
Okruh Suzuka |
Počasí hezky |
Pole position Sebastian Vettel |
Vítěz Jenson Button |
Kdo po potupném výprasku v GP Singapuru očekával ze strany Scuderie Ferrari podobné trápení i v japonské Suzuce, musel být velmi příjemně překvapen. V kvalifikaci bylo sice opět vše při starém, když Ferrari stála jen na čtvrtém a pátém místě (konečně se Felipe Massa prosadil před Fernanda Alonsa). V závodě však už to bylo jiné. Přední skupinka, kde byly oba Red Bully, oba McLareny a obě Ferrari držela kompaktně při sobě. Na startu závodu jsme očekávali, jak se bude Alonso opět posouvat rychle vpřed, ale tentokrát to nevyšlo, nepředjel ani svého týmového kolegu. Vettel tvrdě ubránil svou vedoucí pozici před dotírajícím Buttonem, kterého mírně vyhnal na trávu. Button si na tento incident stěžoval, ale vzpomeňme si, co dělal se svými konkurenty např. Michael Schumacher. Úplně to samé a nikdy jej za to nikdo nepotrestal. Bylo to plně v pořádku. Je proto dobře, že ani Vettel nebyl potrestán. Dobrý vzkaz všem strašpytlům v závodní kombinéze.
Co se oproti minulé velké ceně nezměnilo byl souboj Massa – Hamilton. Hamilton opět poškodil vůz Felipeho Massy a chvilkami se zdálo, že to především odnesla Felipeho psychika, protože po tomto incidentu se značně propadl, zachránil jej snad jen Safety car, tým ho informoval o tom, že vůz je v pořádku a Felipe se stačil srovnat, bohužel ale čelo startovního pole už mělo náskok. Ocenit je potřeba výkon Michaela Schumachera, který dnes jel bezchybně, opět ukázal, že mu Suzuka sedí. Dokázal to i tím, že se mu podařilo za sebou udržet po jistou dobu Hamiltona a až do cíle i Massu. Fernando Alonso nenápadně postupoval vpřed, nejdříve předjel Massu, pak se v boxech dostal před Hamiltona a v rámci další zastávky v boxech předjel i Vettela, jehož Red Bull se nechtěl odlepit od boxové uličky. Vettel pak na Alonsa útočil, ale Alonso jeho útoky dokázal odrazil. V závěru závodu Alonso dramaticky stahoval i vedoucího Buttona, ale ten měl svou pozici plně pod kontrolou. V cíli jsme tak zaznamenali pořadí Button, Alonso a dnes již mistr světa F1 pro rok 2011, Sebastian Vettel.
Průběžné bodové hodnocení jezdců: Sebastian Vettel 324 bodů, Jenson Button 210, Fernando Alonso 202, Mark Webber 194, Lewis Hamilton 178, Felipe Massa 90, Nico Rosberg 63, Michael Schumacher 60, Vitaly Petrov 36, Nick Heidfeld 34, Adrian Sutil 28, Kamui Kobayashi 27, Paul di Resta 20, Jaime Alguersuari 16, Sergio Perez 13, Sebastien Buemi 13, Rubens Barrichello 4, Bruno Senna 2, Pastor Maldonado 1.
Průběžné bodové hodnocení týmů: RBR-Renault 518 bodů, McLaren-Mercedes 388, Ferrari 292, Mercedes 123, Renault 72, Force India-Mercedes 48, Sauber-Ferrari 40, STR-Ferrari 29, Williams-Cosworth 5.
Nashledanou za 7 dnů v Korei ...
V minulých letech to v Japonsku vypadalo následovně:
2010 - Do dění v Suzuce zasáhlo počasí, hustý sobotní déšť donutil vedení závodu přeložit kvalifikaci na neděli. Výsledek Fernanda Alonsa naznačil, že závod může být pro Ferrari problém. Slabý výkon Felipeho Massy tento dojem jen umocnil. Start se Alonsovi vydařil pouze tak, aby uhájil svou pozici. Za ním však došlo k velkému karambolu, který odstartoval Petrov na Renaultu. V nastalém zmatku chyboval i přemotivovaný Massa. Ten pozdě brzdil do první zatáčky a ve výsledku to zdemolovaným autem odnesl Liuzzi. Svým výkonem zaujal Schumacher, který skvěle odstartoval a v úvodu závodu zdolal i Barrichella, po zastávce v boxech se zasekl za Rosbergem, kterého nebyl schopný předjet, tak jej alespoň utahal. Nejzářivější výkon podal Kamui Kobayashi, který ve své domácí GP předjížděl s naprostou bravurou své soupeře a v cíli byl klasifikován jako sedmý. Sebastian Vettel se díky svému bezchybnému výsledku a vítězství dostal opět do přímého boje o titul, ve kterém se zřejmě rozhodne již jen mezi ním, Webberem a Alonsem.
2009 - O napětí v kvalifikaci a i v závodě starali hlavně jezdci co chybovali, protože soubojů na trati bylo minimálně. Už od startu bylo jasné, že Vettel nikomu nedá šanci a od vítězství ho může odstavit pouze technika. Ta však celý závod vydržela a Vettela dovezla k 10 bodům. Raikkonen byl na startu i přes pomoc KERSu uvězněn za jinými jezdci a téměř nic nezískal, v průběhu závodu pak svedl úspěšný souboj s Heidfeldem a posunul se na průběžné čtvrté místo. Po restartu závodu se dal očekávat Kimiho útok na třetího Hamiltona, ale ten se i bez fungujícího KERSu v pohodě ubránil a ihned mu ujel. Fisichella absolvoval další závod bez výraznějších pozitivních chvilek. Rozhodně kladně nelze hodnotit jeho manévry na výjezdu z boxů ve čtyřicátém kole, které ho stály pozici proti Kovalainenovi.
2008 - Velká cena Japonska přinesla další mírně kontroverzní podívanou. Nervové vypětí hlavních kandidátů na titul mistra světa se viditelně přenášelo i na trať. To bylo zřetelné již v první zatáčce po startu. Hamilton využil toho, že Raikkonen uhnul a nenechal se od něj vyřadit ze závodu. Ve strkanici inkasoval Kimi ránu od Hamiltona i Kovalainena. Následoval výlet několika jezdců mimo trať a odstoupení Coultharda. Když pak Massa ve třetím kole zatáhl za záchrannou brzdu a postrčil Hamiltona, bylo jasno, že i tentokrát bude mít vedení závodu plné ruce práce. Penalizace pro Massu i Hamiltona byly nutno konstatovat spravedlivé. Kimi Raikkokne to po ataku McLarenů neměl také zrovna lehké a proto mrzel nedokončený útok na Kubicovo druhé místo. Ale šest bodů do poháru konstruktérů bylo velmi dobrý výsledek. Massa v závěru zdolal Marka Webera, který ač v minulosti rád moralizoval a poučoval Michaela Schumachera jak se má jezdit, tak v tomto závodě se ukázal jako naprosto bezohledný a nebezpečný jezdec. Nechybělo mnoho a programově vyřadil sebe i Massu ze závodu a to v rychlosti nad 300 km/h. Massa si na trati dojel pro jeden bod a po trestu pro Bourdaise mu přibyl další.
2007 - Další vítězství vybojoval na mokré trati ve Fuji Lewis Hamilton. Většina pozorovatelů si myslela, že již bylo rozhodnuto. Ferrari muselo riskovat. Vedení závodu pozdě nařídilo přezutí celého pole a Ferrari to nestihlo, za to bylo Ferrari a penalizovalo. Když se k tomu přičetly četné výlety mimo trať a výpadky mnohých konkurentů, bylo třetí místo Raikkonena a šesté místo Massy vlastně ještě úspěch.
2006 - Boj o titul vrcholil a ve své poslední GP Japonska to měl Michael Schumacher velmi dobře rozehrané. V závodě do nějž vstupoval z pole position bezpečně vedl. Ale ve 36 kole přišel hořký konec. Schumacherovu monopostu vypověděl službu motor a najednou byl konec reálným nadějím na zisk titulu. Tehdy vyhrál Alonso a druhý byl Massa.
2005 - Japonsko jezdce v pátek přivítalo sluníčkem, v sobotu přichystalo déšť, který řádně zašmodrchal startovní rošt (9. Barrichello, 14.Schumacher) a v neděli bylo opět hezky a slunečně. Závod byl velmi zajímavý, napínavý a dramatický. Michale Schumacher byl oceněn dvěma body za 7. místo, což bylo za předvedený výkon docela málo. Souboje s Alonsem a Raikkonenem byly strhující, zejména nájezdy s Raikkonenem do první zatáčky. Kdyby neměl Fernando ani Kimi o tolik rychlejší auto (top speed) asi těžko by ho pokořili, protože nedokázali vymyslet nic průlomového a pořád zkoušel stejný trik. Rubens Barrichello se již evidentně chystal do Hondy, kdyby se nepodíval v první zatáčce mimo trať a nebyl několikrát v boxech, člověk by ani nevěděl, že taky nějakou GP Japonska jel.
2004 - Napínavý, zajímavý, šťastný a pro Oliviera Panise rozlučkový. Diváci se již těšili, že se podívají na kvalitní mokrý závod, ale nejdříve se počasí zvrhlo v tajfunovou hrozbu a pak při závodě svítilo sluníčko a cvrlikali ptáčci. Samotný konec závodního víkendu byl velmi hektický, neboť se v neděli ráno musela odjet kvalifikace, o jejíž hodnotě i vzhledem k různým podmínkám na trati, se dá pochybovat. Ale budiž. Další pole position své kariéry si odnesl Michael Schumacher a do první startovní řady se vedle něj postavil jeho bratr Ralf. Rubens Barrichello bohužel udělal chybu v poslední šikaně a do závodu se vydal až z patnáctého místa. Zatímco v závodě udávali jasně tempo bratři Schumacherové, ostatní závodníci bojovali velmi těsně a starali se o správnou napínavost dnešního závodu. Skvělé předjížděcí manévry předvedl i Rubens Barrichello, škoda, že mu ten poslední nevyšel a musel se zlomeným závěsem levého předního kola odstoupit. Michael Schumacher uspěl a připsal si své letošní 13. vítězství, 83. v kariéře.
2003 - poslední závod v sezóně přinesl napínavé rozuzlení boje o titul mezi jezdci i v poháru konstruktérů. Naštěstí si tým i fanoušci oddechli a začali slavit. Závod přinesl opravdu napínavý průběh. Bezchybný výkon Rubense Barrichella a jeho zasloužené vítězství (v roce 2003 druhé), díky kterému odstavil K. Raikkonena od možnosti získat titul a pojistil pozici Ferrari v poháru konstruktérů (i když nakonec Williams v této GP nezískal ani bod). Jako na houpačce si musel připadat M.Schumacher. V páteční kvalifikaci třetí, v sobotní čtrnáctý (zmoklá trať). V úvodu závodu se úspěšně prokousával na čelnější pozice, ale přes Sata (náhradník za Villeneuve, který skončil u BAR) se už nedostal. Odneslo to přední křídlo. Štěstím bylo, že se incident stal těsně před nájezdem do boxů. Michael se pak prokousával do předu a nakonec (i přes "kočkování" s bratrem Ralfem) závod dokončil na vše jistící osmou pozici. Scuderia Ferrari tak získala 13. pohár konstruktérů a Michael Schumacher 6. titul mistra světa F1.
2002 - Pole position a vítězství v závodě pro Schumachera a druhé místo na startu i v závodě pro Barrichella – to byly poslední kamínky do mozaiky veleúspěšného roku pro Ferrari.
2001 - Schumacher vyhrál a Barrichello dojel pátý. V roce nadšených diskusí o týmové režii (Ferrari v GP Raukouska) všechny nepřátele Ferrari potěšil příkaz Rona Dennise aby Häkkinen před sebe pustil Coultharda.
2000 - v boji o titul v předposlední GP sezóny zůstávali ještě Mika Häkkinen a Michael Schumacher. Díky bezchybnému výkonu za proměnlivých povětrnostních podmínek Michael Miku zdolal a oslavil svůj první titul pro Ferrari a třetí titul v kariéře, dokončil tak svou dlouho cestu, kterou započal již v roce 1996.
POSTAVENÍ NA STARTU
1/ S. Vettel | |
2/ J. Button | |
3/ L. Hamilton | |
4/ F. Massa | |
5/ F. Alonso | |
6/ M. Webber | |
7/ K. Kobayashi | |
8/ M. Schumacher | |
9/ B. Senna | |
10/ V. Petrov | |
11/ A. Sutil | |
12/ P. di Resta | |
13/ R. Barrichello | |
14/ P. Maldonado | |
15/ S. Buemi | |
16/ J. Alguersuari | |
17/ S. Perez | |
18/ H. Kovalainen | |
19/ J. Trulli | |
20/ J. d'Ambrosio | |
21/ T. Glock | |
22/ D. Ricciardo | |
23/ N. Rosberg | |
24/ V. Liuzzi |
PRŮBĚH ZÁVODU
START | bez problémů, Ferrari - průměrně, Kobayashi - tragicky, Schumacher - pěkně |
1 |
Vettel - Button - těsně na nájezdu do první zatáčky |
1 |
Vettel - Hamilton - Button - Massa - Alonso - Webber - Schumacher - Resta - Sutil - Petrov |
5 |
Liuzzi - mimo trať |
6 |
Alonso - Massa |
8 |
Hamilton - pit |
9 |
Vettel - pit, Schumacher - pit |
10 |
Button - pit, Webber - pit |
10 |
Alonso - pit - před Hamiltona |
11 |
Massa - pit |
12 |
Buemi - out - uvolněné pravé přední kolo po pitstopu |
19 |
Vettel - pit a současně Webber - pit |
20 |
Button - pit - před Vettela |
21 |
Alonso |
21 |
Hamilton - Massa - kolize - na dráze leží díl předního spoileru z vozu Felipeho Massy |
21 |
Hamilton - pit |
22 |
Massa - pit |
23 |
Button - Vettel - Alonso - Webber - Massa - Schumacher - Hamilton - Sutil - Resta |
24 |
Safety Car |
28 |
Restart |
33 |
Vettel - pit |
35 |
Hamilton - pit |
36 |
Button a Massa - pit |
37 |
Alonso - pit - před Vettela!!! |
38 |
Hamilton - Massa |
39 |
Schumacher - Button - Alonso - Vettel - Webber - Rosberg - Hamilton - Massa |
41 |
Schumacher a Rosberg - pit |
4x |
Alonso stahuje náskok Buttona |
CÍL | Button - Alonso - Vettel - Webber - Hamilton - Schumacher - Massa - Perez - Petrov - Rosberg - Sutil - di Resta - Kobayashi - Maldonado - Alguersuari - Senna - Barrichello - Kovalainen - Trulli - Glock - d'Ambrosio - Ricciardo - Liuzzi |
© 2002 CzechFerrari.cz | This website has no affiliation with Ferrari S.p.A., Scuderia Ferrari or what so ever. All copyrights, trademarks and logos belongs to their respective owners