Z průběhu sezóny po letní přestávce se pro Ferrari začíná stávat hořká noční můra.
Termín 7. 10. 2018 |
Okruh Suzuka |
Počasí sucho, teplo |
Pole position Lewis Hamilton |
Vítěz Lewis Hamilton |
Ferrari i nadále ztrácí na vedoucí Mercedesy a problémy se našemu teamu nevyhnuly ani tentokrát. Po rozporuplných výkonech z volných tréninků přišla kvalifikace. Vše šlo v pořádku až do třetí rozhodující fáze, kde zasáhlo měnící se počasí a nutnost operativně měnit pneumatiky. Ferrari tuto fázi zcela nezvládlo a proto se Raikkonen kvalifikoval jen na čtvrté místo a Vettel jen na smutné osmé místo.
Do závodu skvěle odstartoval Vettel, který velmi rychle postoupil o tři místa dopředu. Raikkonen se přetlačoval s Verstappenem a jen shodou okolností nebyl vyřazen ze závodu. Po restartu závodu po safety car fázi se snažil Vettel rychle předjet Verstappena, ale ten mu nevybíravě zavřel cestu. Oba sice v závodě pokračovali dále, ale Vettel se musel probíjet zpět dopředu až z posledního místa. V cíli si Vettel dojel pro šesté, Raikonnen pro páté místo. Zvítězil Hamilton, který učinil další významný krok k zisku titulu mistra světa pro rok 2018.
Průběžné bodové hodnocení jezdců: Lewis Hamilton 331 bodů, Sebastian Vettel 64, Valtteri Bottas 207, Kimi Räikkönen 196, Max Verstappen 173, Daniel Ricciardo 146, Sergio Perez 53, Kevin Magnussen 53, Nico Hulkenberg 53, Fernando Alonso 50, Esteban Ocon 49, Carlos Sainz 39, Romain Grosjean 31, Pierre Gasly 28, Charles Leclerc 21, Stoffel Vandoorne 8, Lance Stroll 6, Marcus Ericsson 6, Brendon Hartley 2, Sergey Sirotkin 1.
Průběžné bodové hodnocení týmů: Mercedes 538 bodů, Ferrari 460, Red Bull Racing TAG Heuer 319, Renault 92, Haas Ferrari 84, McLaren Renault 58, Force India Mercedes 43, Scuderia Toro Rosso Honda 30, Sauber Ferrari 27, Williams Mercedes 7.
Nashledanou za 14 dnů v USA ...
V minulých letech to v Japonsku vypadalo následovně:
2016 - V GP Japonska se podařilo oběma jezdcům Scuderie Ferrari po celý závodní víkend předvádět kvalitní výkony, které je ve výsledku posunuly až na čtvrté místo v cíli pro Vettela a páté místo pro Raikkonena.
2014 - Již od počátku GP bylo jasné, že počasí (resp. přicházející tajfun Phanphone) bude tuto GP komplikovat. První šok z této GP nebyl ani tak spojený s počasím a tradičně rozpačitými výkony Ferrari, jako s vývojem nálady Fernanda Alonsa. V pátek a hlavně v sobotu se objevily zprávy, že Fernando Alonso končí u Ferrari (ačkoliv ještě před měsícem tvrdil, že se jinam nechystá) a jeho sedačku obdrží Sebastian Vettel, který oznámil svůj konec u Red Bullu. Kvalifikace (na suchu) se odehrála v klasickém tónu, ve středu první desítky Alonso a Raikkonen za ním, tentokrát byl Alonso pátý, Raikkonen desátý. Závod byl sice přes probíhající déšť odstartován relativně bez zpoždění, ale již po dvou kolech jízdy za safety carem byl zastaven. Naštěstí po cca půl hodině přerušení byl závod restartován, ale Alonso po restartu neodjel ani půl kola, než se mu zastavilo jeho Ferrari F14 T pro problémy s elektronikou. V závodě tedy Ferrari nadále reprezentoval již jen Raikkonen, který v závodě nebyl prakticky vidět, snad jen s výjimkou extrémního počtu zastávek v boxech, když jedna z nich se značně protáhla pro problémy s levým předním kolem. Raikkonen se nakonec vybičoval k zisku jednoho bodu za poslední bodované desáté místo, ale sem se dostal jen díky havárii Adriana Sutila. S havárií Adriana Sutila, resp. odklízením jeho vozu je spojena i havárie jezdce Akademie Ferrari, Julese Bianchiho, který havaroval velmi nešťastně a svým zraněním následně v roce 2015 podlehl.
2013 - GP Japonska v roce 2013 na slavné Suzuce přinesla zajímavý souboj trojice Vettel – Webber – Grosjean, kteří v tomto pořadí obsadili stupně vítězů. Po jejich dojezdu jsme čekali.... hodně dlouho a až potom dojel do cíle na čtvrtém místě nejlepší ze zbytku světa – Fernando Alonso. Felipe Massa doplatil nejen na svou nepovolenou rychlost v boxové uličce za což byl po zásluze potrestán penalizací, ale též v závěru závodu na neschopnost se ubránit Jensonovi Buttonovi, který jej předjel a obral o další cenné body.
2012 - Ferrari už několik velkých cen slibovalo, že přiveze velká vylepšení. Realita byla taková, že ani do Japonska nenastoupilo s vylepšeným F2012 a podle toho to také tak vypadalo. Volné tréninky nepřesvědčily. Kvalifikace také nebyla vůbec dobrá. Massa opět nepostoupil do závěrečné části. Alonso sice postoupil, ale opět spoléhal na zhoubnou taktiku jednoho měřeného času v poslední části kvalifikace. A tak se přihodilo, že kvůli chybujícímu Raikkonenovi musel ve svém měřeném kole zpomalit a výsledkem bylo jen šesté místo na startu. Startovat do závodu z hloubi pole je vždy rizikové. Button a Raikkonen sevřeli Alonsa do kleští, kde si o Raikkonenův Lotus Alonso rozříznul levou zadní pneumatiku. Následně to Alonso doprovodil divokou piruetou a odstoupením ze závodu. Grosjean chvilinku otestoval pevnost monopostu Marka Webbera a závod se mohl řádně rozproudit, tedy poté co z tratě odjel safety car. Ferrari mělo jediné štěstí v tom, že Felipe Massa dokázal jet neustále konzistentní časy a postupně se dobrou strategií prodrat na druhé místo před místního miláčka Kobayashiho a Buttona. Massa dokázal chvíli držet krok s Vettelem, ale nikdy neměl na to jej začít pořádně stahovat. Vettel si dojel pro další pohodlné vítězství a rapidně stáhl náskok Fernanda Alonsa na čele průběžného hodnocení mistrovství světa.
2011 - V kvalifikaci bylo sice opět vše při starém, když Ferrari stálo jen na čtvrtém a pátém místě (konečně se Felipe Massa prosadil před Fernanda Alonsa). V závodě však už to bylo jiné. Přední skupinka, kde byly oba Red Bully, oba McLareny a obě Ferrari držela kompaktně při sobě. Na startu závodu jsme očekávali, jak se bude Alonso opět posouvat rychle vpřed, ale tentokrát to nevyšlo, nepředjel ani svého týmového kolegu. Vettel tvrdě ubránil svou vedoucí pozici před dotírajícím Buttonem, kterého mírně vyhnal na trávu. Button si na tento incident stěžoval, ale vzpomeňme si, co dělal se svými konkurenty např. Michael Schumacher. Co se oproti minulé velké ceně nezměnilo byl souboj Massa – Hamilton. Hamilton opět poškodil vůz Felipeho Massy a chvilkami se zdálo, že to především odnesla Felipeho psychika, protože po tomto incidentu se značně propadl, zachránil jej snad jen Safety car, tým ho informoval o tom, že vůz je v pořádku a Felipe se stačil srovnat, bohužel ale čelo startovního pole už mělo náskok. Ocenit je potřeba výkon Michaela Schumachera, který dnes jel bezchybně, opět ukázal, že mu Suzuka sedí. Dokázal to i tím, že se mu podařilo za sebou udržet po jistou dobu Hamiltona a až do cíle i Massu. Fernando Alonso nenápadně postupoval vpřed, nejdříve předjel Massu, pak se v boxech dostal před Hamiltona a v rámci další zastávky v boxech předjel i Vettela, jehož Red Bull se nechtěl odlepit od boxové uličky. Vettel pak na Alonsa útočil, ale Alonso jeho útoky dokázal odrazil. V závěru závodu Alonso dramaticky stahoval i vedoucího Buttona, ale ten měl svou pozici plně pod kontrolou. V cíli jsme tak zaznamenali pořadí Button, Alonso a nového mistra světa F1 pro rok 2011, Sebastiana Vettela.
2010 - Do dění v Suzuce zasáhlo počasí, hustý sobotní déšť donutil vedení závodu přeložit kvalifikaci na neděli. Výsledek Fernanda Alonsa naznačil, že závod může být pro Ferrari problém. Slabý výkon Felipeho Massy tento dojem jen umocnil. Start se Alonsovi vydařil pouze tak, aby uhájil svou pozici. Za ním však došlo k velkému karambolu, který odstartoval Petrov na Renaultu. V nastalém zmatku chyboval i přemotivovaný Massa. Ten pozdě brzdil do první zatáčky a ve výsledku to zdemolovaným autem odnesl Liuzzi. Svým výkonem zaujal Schumacher, který skvěle odstartoval a v úvodu závodu zdolal i Barrichella, po zastávce v boxech se zasekl za Rosbergem, kterého nebyl schopný předjet, tak jej alespoň utahal. Nejzářivější výkon podal Kamui Kobayashi, který ve své domácí GP předjížděl s naprostou bravurou své soupeře a v cíli byl klasifikován jako sedmý. Sebastian Vettel se díky svému bezchybnému výsledku a vítězství dostal opět do přímého boje o titul, ve kterém se zřejmě rozhodne již jen mezi ním, Webberem a Alonsem.
2009 - O napětí v kvalifikaci a i v závodě starali hlavně jezdci co chybovali, protože soubojů na trati bylo minimálně. Už od startu bylo jasné, že Vettel nikomu nedá šanci a od vítězství ho může odstavit pouze technika. Ta však celý závod vydržela a Vettela dovezla k 10 bodům. Raikkonen byl na startu i přes pomoc KERSu uvězněn za jinými jezdci a téměř nic nezískal, v průběhu závodu pak svedl úspěšný souboj s Heidfeldem a posunul se na průběžné čtvrté místo. Po restartu závodu se dal očekávat Kimiho útok na třetího Hamiltona, ale ten se i bez fungujícího KERSu v pohodě ubránil a ihned mu ujel. Fisichella absolvoval další závod bez výraznějších pozitivních chvilek. Rozhodně kladně nelze hodnotit jeho manévry na výjezdu z boxů ve čtyřicátém kole, které ho stály pozici proti Kovalainenovi.
2008 - Velká cena Japonska přinesla další mírně kontroverzní podívanou. Nervové vypětí hlavních kandidátů na titul mistra světa se viditelně přenášelo i na trať. To bylo zřetelné již v první zatáčce po startu. Hamilton využil toho, že Raikkonen uhnul a nenechal se od něj vyřadit ze závodu. Ve strkanici inkasoval Kimi ránu od Hamiltona i Kovalainena. Následoval výlet několika jezdců mimo trať a odstoupení Coultharda. Když pak Massa ve třetím kole zatáhl za záchrannou brzdu a postrčil Hamiltona, bylo jasno, že i tentokrát bude mít vedení závodu plné ruce práce. Penalizace pro Massu i Hamiltona byly nutno konstatovat spravedlivé. Kimi Raikkokne to po ataku McLarenů neměl také zrovna lehké a proto mrzel nedokončený útok na Kubicovo druhé místo. Ale šest bodů do poháru konstruktérů bylo velmi dobrý výsledek. Massa v závěru zdolal Marka Webera, který ač v minulosti rád moralizoval a poučoval Michaela Schumachera jak se má jezdit, tak v tomto závodě se ukázal jako naprosto bezohledný a nebezpečný jezdec. Nechybělo mnoho a programově vyřadil sebe i Massu ze závodu a to v rychlosti nad 300 km/h. Massa si na trati dojel pro jeden bod a po trestu pro Bourdaise mu přibyl další.
2007 - Další vítězství vybojoval na mokré trati ve Fuji Lewis Hamilton. Většina pozorovatelů si myslela, že již bylo rozhodnuto. Ferrari muselo riskovat. Vedení závodu pozdě nařídilo přezutí celého pole a Ferrari to nestihlo, za to bylo Ferrari a penalizovalo. Když se k tomu přičetly četné výlety mimo trať a výpadky mnohých konkurentů, bylo třetí místo Raikkonena a šesté místo Massy vlastně ještě úspěch.
2006 - Boj o titul vrcholil a ve své poslední GP Japonska to měl Michael Schumacher velmi dobře rozehrané. V závodě do nějž vstupoval z pole position bezpečně vedl. Ale ve 36 kole přišel hořký konec. Schumacherovu monopostu vypověděl službu motor a najednou byl konec reálným nadějím na zisk titulu. Tehdy vyhrál Alonso a druhý byl Massa.
2005 - Japonsko jezdce v pátek přivítalo sluníčkem, v sobotu přichystalo déšť, který řádně zašmodrchal startovní rošt (9. Barrichello, 14.Schumacher) a v neděli bylo opět hezky a slunečně. Závod byl velmi zajímavý, napínavý a dramatický. Michale Schumacher byl oceněn dvěma body za 7. místo, což bylo za předvedený výkon docela málo. Souboje s Alonsem a Raikkonenem byly strhující, zejména nájezdy s Raikkonenem do první zatáčky. Kdyby neměl Fernando ani Kimi o tolik rychlejší auto (top speed) asi těžko by ho pokořili, protože nedokázali vymyslet nic průlomového a pořád zkoušel stejný trik. Rubens Barrichello se již evidentně chystal do Hondy, kdyby se nepodíval v první zatáčce mimo trať a nebyl několikrát v boxech, člověk by ani nevěděl, že taky nějakou GP Japonska jel.
2004 - Napínavý, zajímavý, šťastný a pro Oliviera Panise rozlučkový. Diváci se již těšili, že se podívají na kvalitní mokrý závod, ale nejdříve se počasí zvrhlo v tajfunovou hrozbu a pak při závodě svítilo sluníčko a cvrlikali ptáčci. Samotný konec závodního víkendu byl velmi hektický, neboť se v neděli ráno musela odjet kvalifikace, o jejíž hodnotě i vzhledem k různým podmínkám na trati, se dá pochybovat. Ale budiž. Další pole position své kariéry si odnesl Michael Schumacher a do první startovní řady se vedle něj postavil jeho bratr Ralf. Rubens Barrichello bohužel udělal chybu v poslední šikaně a do závodu se vydal až z patnáctého místa. Zatímco v závodě udávali jasně tempo bratři Schumacherové, ostatní závodníci bojovali velmi těsně a starali se o správnou napínavost dnešního závodu. Skvělé předjížděcí manévry předvedl i Rubens Barrichello, škoda, že mu ten poslední nevyšel a musel se zlomeným závěsem levého předního kola odstoupit. Michael Schumacher uspěl a připsal si své letošní 13. vítězství, 83. v kariéře.
2003 - poslední závod v sezóně přinesl napínavé rozuzlení boje o titul mezi jezdci i v poháru konstruktérů. Naštěstí si tým i fanoušci oddechli a začali slavit. Závod přinesl opravdu napínavý průběh. Bezchybný výkon Rubense Barrichella a jeho zasloužené vítězství (v roce 2003 druhé), díky kterému odstavil K. Raikkonena od možnosti získat titul a pojistil pozici Ferrari v poháru konstruktérů (i když nakonec Williams v této GP nezískal ani bod). Jako na houpačce si musel připadat M.Schumacher. V páteční kvalifikaci třetí, v sobotní čtrnáctý (zmoklá trať). V úvodu závodu se úspěšně prokousával na čelnější pozice, ale přes Sata (náhradník za Villeneuve, který skončil u BAR) se už nedostal. Odneslo to přední křídlo. Štěstím bylo, že se incident stal těsně před nájezdem do boxů. Michael se pak prokousával do předu a nakonec (i přes "kočkování" s bratrem Ralfem) závod dokončil na vše jistící osmou pozici. Scuderia Ferrari tak získala 13. pohár konstruktérů a Michael Schumacher 6. titul mistra světa F1.
2002 - Pole position a vítězství v závodě pro Schumachera a druhé místo na startu i v závodě pro Barrichella – to byly poslední kamínky do mozaiky veleúspěšného roku pro Ferrari.
2001 - Schumacher vyhrál a Barrichello dojel pátý. V roce nadšených diskusí o týmové režii (Ferrari v GP Raukouska) všechny nepřátele Ferrari potěšil příkaz Rona Dennise aby Häkkinen před sebe pustil Coultharda.
2000 - v boji o titul v předposlední GP sezóny zůstávali ještě Mika Häkkinen a Michael Schumacher. Díky bezchybnému výkonu za proměnlivých povětrnostních podmínek Michael Miku zdolal a oslavil svůj první titul pro Ferrari a třetí titul v kariéře, dokončil tak svou dlouho cestu, kterou započal již v roce 1996.
POSTAVENÍ NA STARTU
1/ L. Hamilton | |
2/ V. Bottas | |
3/ M. Verstappen | |
4/ K. Räikkönen | |
5/ R. Grosjean | |
6/ B. Hartley | |
7/ P. Gasly | |
8/ S. Vettel | |
9/ S. Perez | |
10/ Ch. Leclerc | |
11/ E. Ocon | |
12/ K. Magnussen | |
13/ C. Sainz | |
14/ L. Stroll | |
15/ D. Ricciardo | |
16/ N. Hulkenberg | |
17/ S. Sirotkin | |
18/ F. Alonso | |
19/ S. Vandoorne | |
20/ M. Ericsson |
PRŮBĚH ZÁVODU
START | Vettel – skvěle |
1 |
Vettel – Grosjean |
1 |
Verstappen – Räikkönen – kolize |
3 |
Hamilton – Bottas – Verstappen – Vettel – Räikkönen |
4 |
Safety car |
4 |
Magnusssen – defekt levé zadní pneu – kolize s Leclercem |
7 |
Restart |
8 |
Vettel – Verstappen – kolize |
8 |
Magnussen – pit – out |
10 |
Hamilton – Bottas –Verstappen – Räikkönen – 18. Vettel |
12 |
Vettel – Ericsson |
13 |
Vettel – Stroll |
14 |
Vettel – Sirotkin |
15 |
Vettel – Lelerc |
17 |
Vettel – Hülkenberg |
19 |
Räikkönen – pit |
19 |
Vettel – Alonso |
20 |
Räikkönen – Ocon |
21 |
Räikkönen – Pérez |
21 |
Vettel – Hartley |
23 |
Räikkönen – Grosjean |
26 |
Vettel – pit |
29 |
Vettel - Sirotkin |
30 |
Vettel – Ericsson |
30 |
Vettel – Ocon |
31 |
Vettel – Lelerc |
33 |
Vettel – Pérez |
35 |
Vettel – Grosjean |
38 |
Hülkenberg – pit – out |
40 |
Lelerc – mimo trať – out |
41 |
Virtual safety car |
42 |
Restart |
42 |
Hamilton – Bottas – Verstappen – Ricciardo – Räikkönen – Vettel |
CÍL | Hamilton - Bottas - Verstappen - Ricciardo - Räikkönen - Vettel - Perez - Grosjean - Ocon - Sainz - Gasly - Ericsson - Hartley - Alonso - Vandoorne - Sirotkin - Stroll |
© 2002 CzechFerrari.cz | This website has no affiliation with Ferrari S.p.A., Scuderia Ferrari or what so ever. All copyrights, trademarks and logos belongs to their respective owners