Další GP přinesla zklamání do tábora fanoušků Scuderie Ferrari, tentokrát to byla GP Malajsie.
Termín 2. 10. 2016 |
Okruh Sepang |
Počasí hezky, sucho |
Pole position Lewis Hamilton |
Vítěz Daniel Ricciardo |
Ferrari se již od počátku závodního víkendu relativně dařilo, když časy, které oba jezdci zajížděli byly sice za Mercedesy, ale dalo se usuzovat na úspěšný boj s Red Bully. Tato teorie dostala první trhlinu v kvalifikaci, kde byl Vettel pátý a Raikkonen šestý, první řadu obsadily Mercedesy a druhou Redbully.
Nedělní závod pro Ferrari rozhodla již první zatáčka. Skoro to začíná vypadat, jako kdyby Vettel nebyl s Ferrari SF16-H schopný v nízké rychlosti adekvátně zatočit. Vždy to skončí kolizí s jezdcem ve vnější stopě. Dnes na to doplatil nejen Rosberg, kterého dostal Vettel do hodin a Nico musel celý závod stahovat ztrátu, ale především sám Vettel, který si zlomil levé přední kolo a musel ze závodu odstoupit. Závod se pak pro fanoušky Ferrari stal víceméně nezajímavý, protože Kimi sice kroužil v blízkosti Redbullů, ale neměl tempo je ohrozit. Také bojoval s Rosbergem, ale ten mu celkem razantně (a dostal za to svou penalizaci) dal najevo, že dnes už žádné ohledy brát nebude. Pro vývoj celého mistrovství bylo zásadní, že Hamiltonovi selhal motor, což Rosbergovi umožnilo navýšit svůj bodový náskok na čele průběžného hodnocení a Ricciardovi získat své další vítězství.
Průběžné bodové hodnocení jezdců: Nico Rosberg 288 bodů, Lewis Hamilton 265, Daniel Ricciardo 204, Kimi Räikkönen 160, Sebastian Vettel 153, Max Verstappen 147, Valtteri Bottas 80, Sergio Perez 74, Nico Hulkenberg 50, Fernando Alonso 42, Felipe Massa 41, Carlos Sainz 30, Romain Grosjean 28, Daniil Kvyat 25, Jenson Button 19, Kevin Magnussen 7, Jolyon Palmer 1, Pascal Wehrlein 1, Stoffel Vandoorne 1.
Průběžné bodové hodnocení týmů: Mercedes 553 bodů, Red Bull Racing TAG Heuer 359, Ferrari 313, Force India Mercedes 124, Williams Mercedes 121, McLaren Honda 62, Toro Rosso Ferrari 47, Haas Ferrari 28, Renault 8, MRT Mercedes 1.
Nashledanou za 7 dnů v Japonsku ...
V minulých letech to v Malajsii vypadalo následovně:
2015 – Cesta za vítězstvím v GP Malajsie, nebyla tak jednoduchá, jak se nakonec mohla zdát. Pro Malajsii Ferrari slibovalo lepší formu i vzhledem k tomu, že zdejší trať Ferrari sedí. A tato očekávání se naplnila, Ferrari sice opět na Mercedes ztrácelo, ale už to nebylo tak mnoho jako např. v australské kvalifikaci. Kvalifikace v Malajsii byla opět ovlivněna deštěm. Pro Raikkonena to znamenalo jedenáctou startovní pozici, když se nedokázal již na mokré trati probít do top 10. Vettelovi se dařilo až tak, že si vyjel druhé místo v kvalifikaci hned za vítězným Hamiltonem. Po startu velké ceny se Vettelovi podařilo uhájit před Rosbergem své druhé místo. Raikkonen měl bohužel smůlu a po kontaktu s Nasrem měl i defekt levé zadní pneumatiky. To jej odsoudilo k neustálé stíhací jízdě. Zajímavé věci se začaly dít ve chvíli kdy na trať vyjel safety car a oba Mercedesy jely do boxů přezout pneumatiky. Vettel vydržel na trati a po restartu měl volnou cestu, kdežto jak Hamilton, tak Rosberg ztrácely drahocený čas předjížděním ostatních soupeřů, byť jim to nedělalo zásadní potíže. Vettel si naštěsti po celou dobu závodu držel skvělé tempo, které mu pomohlo se udržet na vedoucí pozici až do cíle. Mercedesy tentokrát neměly sílu kontrovat. Raikkonen svou stíhací jízdu dotáhl až na čtvrté místo, což vzhledem k jeho úvodu závodu vypadalo jako malý zázrak. Třetí dojel do cíle Rosberg, druhý byl Hamilton a vítězství získal Vettel.
2014 – Kvalifikaci v Malajsii postihl silný déšť a proto bylo nutné její start odkládat než bude na trati bezpečněji. V průběhu samotné kvalifikace pak sice také ještě pršelo, ale již to nebylo tak hrozné. Jezdcům Scuderie se dařilo projít první částí kvalifikace bez problémů a krize nastala v druhé části. To se s Alonsem střetl Kvyat a poničil Alonsovi zavěšení předního levého kola. Mechanikům se však podařilo rychle tuto závadu odstranit a Alonso mohl pokračovat v bojích o co nejlepší postavení na startu. Na konci kvalifikace jsme zaznamenali pro Raikkonena šestou a Alonsa čtvrtou pozici na startovním roštu. Nedělní závod se jel za sucha a ani pár dešťových kapek nedokázalo narušit jeho průběh. Závod Kimiho Raikkonena už v prvním kole prakticky ukončil Magnussen, který rozřízl jeho zadní pneumatiku a než se Raikkonen dobelhal do boxů bylo již pozdě. Následná stahovací jízda již stačila jen dvanácté místo. Alonso jel celý závod na pomezí čtvrtého a pátého místa a snad jen vzájemné předjíždění s Hulkenberg dokázalo dostat fanoušky do varu. Alonso se držel i relativně v dostřelu před ním jedoucích Red Bullů a Rosberga, ale na útok se nikdy prakticky nedostal. yhrál Hamilton před týmovým kolegou Rosbergem. Třetí dojel Vettel a čtvrtý byl Alonso. Raikkonen se snažil dostat vpřed, ale jak již bylo uvedeno, na body to nestačilo, dojel dvanáctý.
2013 – Po velmi dobré kvalifikaci, kde Massa vyjel druhé a Alonso třetí startovní místo, jsme byli velmi optimističtí. Start závodu přinesl jen posun Alonsa za vedoucího Vettela. Bohužel Alonso si za první zatáčkou vlastní nedočkavostí zničil přední spoiler o Vettela a ten se mu při nájezdu do druhého kola rozpadl a zaklínil pod autem. Následoval už jen let do únikové zóny a odstoupení ze závodu. Tím závod pro Ferrari prakticky skončil, protože Felipe Massa oproti kvalifikaci tempu ostatních moc nestačil a balancoval kolem 5-8 místa, což byla velká škoda. Závod se pak již vyvíjel ve znamení souboje jezdců Red Bullu a Mercedesu a po posledních (čtvrtých) zastávkách v boxech to již vypadalo, že je rozhodnuto a závod vyhraje Webber. Zaúřadovala však jistá svéhlavost mistra světa Vettela, když nerespektoval týmový příkaz držet pozice. Vettel předjel Webbera, který již na příkaz týmu šetřil auto. V otázce týmového pořadí to vřelo i mezi třetím Hamiltonem a čtvrtým Rosbergem. Rosberg nakonec uposlechl příkazy týmu a neútočil na pomalejšího Hamiltona. Felipe Massa do dění v závodě promluvil ještě v závěru závodu, svou poslední zastávku v boxech odsunul na pozdější dobu, což mu pak pomohlo při návratu na lepší pozice, když díky novějším pneumatikám zajížděl nejrychlejší časy v celém startovním poli a byl schopný předjíždět. V cíli pak byl na pátém místě a připsal si několik cenných bodů do svého hodnocení.
2012 – Úvodní tréninky a kvalifikace nebyly ze Strany Ferrari kdovíjak úspěšné. Massa se opět neprobojoval až do závěrečné části kvalifikace a Alonso byl jen devátý. O to překvapivější byl průběh závodu, který ovlivnil déšť. Startovalo se již za mokra a Alonsovi se podařilo ihned na startu postoupit o několik míst vpřed. Stejně tak postupoval i Massa. Sílící déšť vyvolal potřebu přezouvat na mokré pneumatiky a nakonec i zastavení závodu. Vedení závodu mělo opět strach, aby závod náhodou nebyl napínavý a raději stáhlo piloty na startovní rovinku. Tento strach se projevil i při restartu, který byl za safety carem. Po restartu předjel Alonso Webbera a následně proběhla série zastávek v boxech, na kterých jednoznačně vydělal Alonso, který se prodral až do vedení a tuto pozici nepustil až do konce. Massa se bohužel začal propadat startovním polem zpět a zatímco Alonso jezdil hvězdné časy na vedoucí příčce, Massa se už jen a jen trápil. Závod dokončil na nedůstojném patnáctém místě. Alonso to ale neměl na čele tak jednoduché, obzvláště ve chvíli, kdy na něj doslova z druhé pozice letěl Perez. Poprvé se ubránil chytrým přezutím na suché pneumatiky a podruhé mu hodně pomohla Perezova chyba a jeho vyjetí z tratě, protože jinak by to měl s Perezem velmi těžké a je opravdu velkou otázkou, zda by se před superrychlým Sauberem udržel.
2011 – Alonso bojoval s nepovedeným startem, s nepovedenou první zatáčkou, s nefunkčním autem, když mu nepracoval zadní spoiler, se svou netrpělivostí i s ostatními soupeři. Je ho nutno pochválit za bojovnost v souboji s Hamiltonem a lze si jen zoufat, že nedokázal předjet Hamiltona aniž by si zničil přední spoiler. Felipe Massa dobře odstartoval, ale pak již byl poněkud nečitelný, k tomuto mu pomohla i pokažená první zastávka v boxech, kde mu mechanici nemohli ihned upevnit levé přední kolo. V cíli byl první Vettel před Buttonem a Heidfeldem, který nahradil zraněného Kubicu. Čtvrtý dojel Webber, který musel celý závod dohánět ztrátu z pro něj tragicky provedeného startu. Pátý byl Massa a těsně za ním cílovou čáru protnul Alonso. Po závodě ještě do výsledků promluvilo vedení závodu, když Hamiltonovi udělilo penalizaci přičtení 20 sekund za kličkování před Alonsem a Alonsovi stejný trest za to, že si o Hamiltona zničil svůj vůz. Zatímco penalizaci pro Hamiltona lze pochopit, v Alonsově případě je to trochu zvláštní, obzvláště za situace, kdy Hamiltonovi neponičil jeho monopost.
2010 – Při kvalifikaci pršelo a bylo zajímavé jak jednotlivé týmy zvládají posílat na trať své jezdce ve správný okamžik se správnými pneumatikami. Scuderie Ferrari to nezvládla a proto byli také Felipe Massa a Fernando Alonso odsouzeni startovat z posledních řad. Na startu nedělního závodu už svítilo sluníčko a přesto, že se občas nad okruh valily černé mraky, nespadla z nich ani kapka. Předpoklady o rychlém postupu čtveřice Massa, Hamilton, Alonso, Button se potvrdili. Vždyť například Massa, který startoval z 21.pozice byl po prvním kole již čtrnáctý. Ještě úspěšnější byl Hamilton, kterému se dařilo svou agresivnější jízdou zdolávat jednoho jezdce za druhým. To se po úvodních úspěších už dále nedařilo Massovi, jehož postup vpřed zastavil Buemi. O to paradoxnější byl pohled do výsledkové listiny, když v cíli dělily šestého Hamiltona a sedméno Massu jen 3,6 vteřiny. Fernando Alonso většinu závodu bojoval s Jensonem Buttonem. V úvodu závodu se mu ho podařilo předjet. O stejnou akci se snažil i v závěru závodu a téměř se mu to i podařilo. Dvě kola před cílem ho ale zastavil porouchaný motor. Sebastian Vettel se dočkal svého prvního vítězství v sezóně 2010.
2009 – Malajský Sepang vždy vozům Ferrari svědčil. Vyhlídky na lepší výsledky se ještě posílily po výborném výkonu obou jezdců týmu Ferrari v druhém pátečním tréninku. Kvalifikace už tak veselá nebyla. Zklamání přišlo při pohledu na Felipeho Massu. Vypadnout hned v první fázi kvalifikace jen proto, že budu spoléhat, že mě ostatní nepřekonají? Velká cena Malajsie 2009 se bude ještě dlouho připomínat jako závod, který ovládlo počasí. Již od počátku závodu bylo jasné, že pravděpodobnost deště je velká. Když se nachýlil čas prvních zastávek v boxech, začala velká psychologická bitva o to kdo si ponechá suché pneumatiky a kdo přezuje na mokré. U Ferrari vyměnili Raikkonenovi suché pneumatiky za mokré a pršet začalo až ve chvíli, kdy Kimi odral pneumatiky do mokra na suché trati. Když přitom každé kolo ztratil 20 vteřin, bylo doslova vymalováno. Safety car, přerušení závodu, déšť, bouřka, nerozhodné vedení závodu, strašpytel Weber a mnoho dalšího způsobilo, že závod byl po 31 kole ukončen. Massa ani Raikkonen již tak nemohli vytěžit ze ztížených podmínek na trati, chyb svých soupeřů a napravit své předchozí chyby. Výsledek? Nula bodů v poháru konstruktérů. Nula bodů na kontě Felipeho Massy, nula bodů na kontě Kimiho Raikkonena.
2008 – Malajská GP mohla v roce 2008 dokonce přinést pro Ferrari i týmové double. Závod ale ztratil hodně náboje právě po výpadku Massy a nutno přiznat, že mnoho napětí nebylo na trati ani předtím. Od té doby se na trati prakticky moc nedělo a zejména Raikkonen, Kubica a Kovalainen pohodlně kroužili svá kola s jasnou vidinou pódiového umístění.
2007 – pole position pro Massu a třetí pozice pro Raikkonena znamenaly skvělou výchozí pozici pro závod, na startu se však před duo Ferrari protlačily oba McLareny. Massa se snažil rychle dostat zpět před Hamiltona, ale chyboval při tom a v cíli byl jen pátý, Raikkonen zachránil čest Ferrari třetím místem.
2006 – kvalifikace znamenala pro Ferrari pohromu – 14.Schumacher + 21.Massa. Zajímavé bylo srovnání výsledku Michael a Fellipeho – strategie jedné zastávky a start z konce pole byla úspěšnější než 2 zastávky a start z 14 místa. Do cíle dojel na pátém místě Massa a šestý byl Schumacher. Po této GP se začalo diskutovat o regulérnosti předního spoileru u Ferrari.
2005 – problémy mělo Ferrari i v Malajsii – Barrichello se kvalifikoval jako dvanáctý a Schumacher jako třináctý. V závodě přišlo mírné zlepšení. V průběhu závodu odstoupil Barrichello. Schumacher dojel sedmý.
2004 – pole position získal Schumacher, třetí byl Barrichello. Schumacher pak v samotném závodě zvítězil. Barrichello měl problémy na trati i v boxech, to se projevilo i na jeho čtvrtém místě v cíli.
2003 – Ferrari do této velké ceny ještě nasadilo F2002 místo nového a ještě nedokončeného F2003-GA. F2002 bylo už u konce se silami – v kvalifikaci byl Schumacher jen třetí a Barrichello pátý. V prvním kole závodu kolidoval Schumacher s Trullim a byl za to penalizován, po následné stíhací jízdě dojel šestý. Barrichello bojoval s Raikkonenem, ale nestačil na něj a skončil druhý.
2002 - M.Schumacher ukázal kdo je na pole position pánem a Montoyu pěkně uklidil za svá záda. Montoya mu to ovšem vrátil v první zatáčce, kdy Michaela prostě zavřel, takovým způsobem, že Michael přišel o přední spoiler, přesto však ještě zvládl dokončit závod na třetím místě. Barrichello se pohyboval část závodu na čele, závod však nedokončil.
2001 – Ferrari si z Malajsie přivezlo double. Schumacher jel bezproblémový závod a zvítězil. Barrichello přes kolizi s Ralfem Schumacherem zvládl uhájit druhou pozici.
2000 – poslední závod sezóny ukončil rok ve kterém získal Schumacher první titul pro Ferrari a ze strany Ferrari byl ukončen stylově – Schumacher zvítězil a poté se mohli všichni v červených parukách radovat a slavit úspěšný rok
POSTAVENÍ NA STARTU
1/ L. Hamilton | |
2/ N. Rosberg | |
3/ M. Verstappen | |
4/ D. Ricciardo | |
5/ S. Vettel | |
6/ K. Räikkönen | |
7/ S. Perez | |
8/ N. Hulkenberg | |
9/ J. Button | |
10/ F. Massa | |
11/ V. Bottas | |
12/ R. Grosjean | |
13/ E. Gutierrez | |
14/ K. Magnussen | |
15/ D. Kvyat | |
16/ C. Sainz | |
17/ M. Ericsson | |
18/ F. Nasr | |
19/ J. Palmer | |
20/ E. Ocon | |
21/ P. Wehrlein | |
22/ F. Alonso |
PRŮBĚH ZÁVODU
Massa – start z pit |
|
START | Vettel - pěkně |
1 |
Vettel – out |
Gutiérrez – pravá zadní pneu defekt |
|
Virtual safety car |
|
Restart |
|
Hamilton – Ricciardo – Verstappen – Pérez - Räikkönen |
|
Grosjean – out |
|
Virtual safety car |
|
Hamilton – Ricciardo - Räikkönen – Verstappen – Bottas |
|
Magnussen – pit – out |
|
Räikkönen – pit |
|
Räikkönen – pit |
|
Rosberg - Räikkönen – kolize |
|
Hamilton – out |
|
Virtual safety car |
|
Gutiérrez – out |
|
Restart |
|
Ricciardo – Verstappen – Rosberg - Räikkönen |
|
Nasr – out |
|
CÍL | Ricciardo - Verstappen - Rosberg - Räikkönen - Bottas - Perez - Alonso - Hulkenberg - Button - Palmer - Sainz - Ericsson - Massa - Kvyat - Wehrlein - Ocon |
© 2002 CzechFerrari.cz | This website has no affiliation with Ferrari S.p.A., Scuderia Ferrari or what so ever. All copyrights, trademarks and logos belongs to their respective owners