Ve strhující GP Monaca vybojoval skvělé druhé místo Fernando Alonso, který neměl daleko k absolutnímu triumfu!
Termín 29. 5. 2011 |
Okruh Monaco |
Počasí hezky |
Pole position Sebastian Vettel |
Vítěz Sebastian Vettel |
Velká cena Monaca má vždy zvláštní statut v kalendáři Formule 1. Je to hlavně prostředím, ve kterém se odehrává. I letos se do tohoto výstavního sídla na azurovém pobřeží vypravili kromě závodníků a jejich týmů i všichni VIP hosté, bez nichž to zde nejde a kteří tvoří jedinečný kolorit tohoto přímořského podniku.
Kvalifikaci i závod poznamenaly nehody, které si vynutily jejich zastavení. V sobotní kvalifikaci havaroval Perez, který svůj Sauber zničil za výjezdem z tunelu. V závodě havaroval spolu s jinými i Petrov. Petrov se pomalu pro Ferrari stává démonem. Za dnešní situaci, která zapříčinila přerušení závodu však do velké míry nemohl. Nutnost jeho lékařského ošetření však vyvolala potřebu sanitky na trati a to byl asi jeden z hlavních motivů pro zastavení závodu. Pokud by se tak nestalo, bylo by velmi pravděpodobné, že by Alonso Vettela na starých pneumatikách udolal a v GP Monaca vyhrál... pokud, kdyby..
Byl zastaven závod, který se pro Ferrari, resp. Fernanda Alonsa vyvíjel velmi dobře. Alonso se na startu dostal před Webbera a následně dokázal stabilně držet krok s Buttonem a Vettelem. Tato trojice se velmi brzy odpoutala od zbytku světa, který tragicky nestíhal. V této skupině na sebe upozornil zejména Schumacher svým předjížděcím manévrem na Hamiltona a Rosberga. Snažil se i Massa a své hříchy z kvalifikace musel napravovat i Hamilton. Na přemotivovanost Hamiltona nakonec hořce doplatil Massa, kterého Hamilton nejdříve pěkně potloukl, aby pak následně Massa nezvládl průjezd tunelem a relativně těžce havaroval. V té chvíli poprvé vyjel na trať Safety car. Button i Alonso zajeli rychle do boxů, Vettel vydržel na trati. V nájezdu do boxů měl Alonso hodně práce aby se vyhnul odstupujícímu Schumacherovi.
Po restartu závodu se na čele vytvořilo pořadí Vettel – Button – Alonso. Button se nemohl dostat před vedoucího Vettela, proto zariskoval a nechal si nasadit novou sadu gum. Z třetího místa pak mílovými kroky stahoval náskok prvních dvou jezdců. Když se tato skupina jezdců v závěru závodu opět sjela, slibovalo to velmi napínavý závěr závodu. Protože Button měl nejnovější obutí. Alonso byl mnohem rychlejší než Vettel, který měl nejopotřebovanější pneumatiky. Závod vyvrcholil v okamžiku, když toto trio dojelo o kolo právě bojující skupinu 5 soupeřů, ve které došlo k nehodě mezi Petrovem, Hamiltonem, Sutilem a Alguersuarim. Vedoucí trio mělo velké štěstí, že se dokázalo vyhnout všem troskám na trati. Jejich strhující souboj byl, ale takto násilně ukončen. Závod byl pro ošetřování Petrova zastaven. Vettel dostal nové pneumatiky, což mu dodalo pro závěr závodu potřebný klid. Po restartu si již Vettel svou pozici bezpečně uhájil a poprvé v Monacu zvítězil. Alonso se poprvé v tomto roce dostal na stupních vítězů na druhé místo. Button byl třetí. Jeho týmový kolega Hamilton šestý, ale jen za cenu tvrdého odklizení Maldonada.
Máte silné nervy? Pokud ano, podívejte se na bodový náskok Vettela v čele průběžného hodnocení jezdců...
Průběžné bodové hodnocení jezdců: Sebastian Vettel 143 bodů, Lewis Hamilton 85, Mark Webber 79, Jenson Button 76, Fernando Alonso 69, Nick Heidfeld 29, Nico Rosberg 26, Felipe Massa 24, Vitaly Petrov 21, Kamui Kobayashi 19, Michael Schumacher 14, Adrian Sutil 8, Sebastien Buemi 7, Rubens Barrichello 2, Sergio Perez 2, Paul di Resta 2.
Průběžné bodové hodnocení týmů: RBR-Renault 222 bodů, McLaren-Mercedes 161, Ferrari 93, Renault 50, Mercedes 40, Sauber-Ferrari 21, Force India-Mercedes 10, STR-Ferrari 7, Williams-Cosworth 2.
Nashledanou za 14 dnů v Kanadě...
V minulých letech to v Monacu vypadalo následovně:
2010 - Hlavní zápletku tohoto závodu připravil Fernando Alonso, když v posledním sobotním tréninku havaroval a značně poškodil svůj vůz. Zprvu se zdálo, že jeho mechanici stihnou opravu ještě do kvalifikace, ale když se zjistilo, že bylo poškozeno i šasi, účast v kvalifikaci byla vyloučena. Felipe Massa byl v trénincích silný a svou pozici potvrdil i v kvalifikaci svým čtvrtým místem. Start závodu proběhl vcelku bez komplikací, chvíli to vypadalo, že by Massa mohl překonat Kubicu, ale jeho pozice byla pevná. Alonso startoval z boxů a proto se očekávalo, že bude agresivně postupovat vpřed. Ferrari překvapilo svou strategií, kdy poté co po havárii Hülkenberga v prvním kole vyjel safety car, ihned povolali Alonsa do boxů k výměně pneumatik. Alonso neztratil ani pozici a navíc vydělal, protože už na stejné sadě vydržel až do konce závodu. Alonso se nemohl spokojit se svou pozicí na chvostu závodu a předjížděl, slabší soupeři pro něj byli lehkou kořistí. Jeho postup vpřed zakončilo až dotažení Hamiltona, což je obdivuhodné vzhledem k pozici za jaké startoval. Massa chvílemi Kubicu dojížděl, chvíli na něj ztrácel, ale pod soustavný tlak Kubicu nikdy nedostal. Webber si v pohodě kroužil na čele závodu a brzdil ho jen safety car svými výjezdy. Na poslední výjezd safety caru, po kolizi Trulliho a Chandhoka, doplatil Alonso, kterého předjel Schumachert. Michael Schumacher dostal po závodě penalizaci 20 sekund a tím vypadl z bodovaných pozic.
2009 - Ferrari už od prvních tréninků začalo prokazovat, že i na této městské trati by mohl pokračovat jeho výsledkový postup vpřed. Největším důkazem bylo druhé a páté místo v kvalifikaci. Kimi Raikkonen plánoval na startu udolat Buttona a prosadit se do vedení závodu. Realita byla trochu jiná. Z třetího místa startující Barrichello nedal Raikkonenovi šanci a ještě před první zatáčkou se posunul na druhé místo. Raikkonen až do cíle se svým umístěním nic neudělal a dojel třetí. Massa v úvodu bojoval s pomalým Vettelem. Časová ztráta, kterou takto nabral ho ve výsledku stála umístění na pódiu. Je velmi pravděpodobné, že by na trati nebo v boxech předjel Barrichella i Raikkonena. Takto se musel spokojit jen se čtvrtým místem. Závod v Monte Carlu nepřekypoval akčností, ale stále bylo co sledovat. Jistě zaujalo Buemiho brždění s Piquetem na přídi, Vettelovo uklouznutí v první zatáčce, Massovo zkracování šíkan, Kovalainenovo polibek bariér u bazénu, Hamiltonova neschopnost probojovat se startovním polem vpřed nebo vítězný běh Jensona Buttona cílovou rovinkou.
2008 - Déšť v Monte Carlu je vždy hodně zvláštní a přináší do závodu hodně napětí, neboť i na suchu je tento závod vždy velmi nebezpečný. Ze strany Raikkonena to byl hodně nešťastný závod - pokažený start, penalizace za pozdě nasazené pneumatiky na startu, srážka s Kubicou, sestřelení Sutila - opravdu nic veselého. Massa byl od startu na vedoucí pozici a v úvodní fázi závodu neměl konkurenci. Konkurence ho však dohnala díky výjezdům Safety caru a jeho chybě v nájezdu do první zatáčky. Lze konstatovat, že to byl i hlavní důvod jeho porážky. Lewis Hamilton opět prokázal že je dítětem štěstěny. Opět chyboval, opět poškodil vůz, ale místo aby se propadl pořadím či vypadl ze závodu, vyhrál.
2007 - v tomto roce jsme zažili velmi rozporuplnou GP Monaca, začalo to už v kvalifikaci, Massa byl jen třetí, Raikkonen ve snaze zlepšit svůj čas nezvládl svůj vůz v pasáži u bazénu, proto již nenastoupil do druhé a třetí fáze kvalifikace a startoval jako šestnáctý. V závodě se statečně probíjel vpřed a dokázal všem že v Monte Carlu se předjíždět dá. V cíli byl osmý, Massa se neposunul vpřed ani vzad, dojel třetí.
2006 - kontroverzní kvalifikace o které se ještě dlouho mluvilo. Schumacher po smyku zablokoval trať za Rascasse a prakticky znemožnil ostatním jezdcům v poslední fázi kvalifikace, aby si zlepšili svůj čas. Zda to udělal úmyslně nebo ne se nikdy neprokázalo, to však nebránilo komisařům politicky rozhodnout (po doručení objednávky od Renaultu) a Schumachera potrestat startem z poslední pozice. Z předposlední pozice startoval Massa, který taktéž chyboval v kvalifikaci. V závodu dojel devátý. To Schumacher předvedl jiný koncert. Svou strhující jízdou se dostal na páté místo a moc nechybělo aby byl čtvrtý. Schumacher tehdy předvedl jedinečný výkon.
2005 - obě Ferrari byly po kvalifikaci v hloubi pole - Schumacher startoval z osmého místa a Barrichello z desátého. V cíli byl Schumacher sedmý a Barrichello osmý.
2004 - Schumacher zajel v kvalifikaci čtvrté místo a Barrichello šesté. Po Alonsově nehodě v tunelu vyjel na trať Safety car, za který se srovnal Schumacher a Montoya. V posledním kole před restartem se Schumacher snažil pořádně zahřát brzdy, nepočítal však s nepřipraveným Motnoyu, který ho odstrčil do bariéry. Následná demoilice Schumacherova vozu znamenala konec nadějí na body z této GP. Za dané situace bylo alespoň malou radostí to, že se Barrichello umístil jako třetí.
2003 - Schumacher odstartoval z páté pozice a Barrichello z sedmé. Prodloužený rozvoz F2003-GA zkrátka v Monacu neseděl. Cenu útěchy nakonec získal Schumacher za třetí místo a slavný jeden bod utrpěl Barrichello.
2002 - Schumacherovi prohrál závod Montoya, který si nechal ujet Coultharda o cca 10 sekund, Schumacher sice raději zajel do boxů, ale ztrátu zaviněnou Montyovou neschopností už nesmazal a dojel druhý za Coulthardem. Barrichello sice nebodoval, ale pral se až do konce. Kvalifikaci mu pokazili pomalí jezdci včetně Montoyi a vítěze GP Coultharda. A v závodě už bylo nad jeho síly dostat se přes tehdejší mobilní šikanu Raikkonena, se kterým kolidoval a kterého tímto vyřadil, sám dojel sedmý.
2001 - problémy McLarenu posunuly Schumachera ihned na vedoucí místo závodu. Barrichello byl třetí. Poté co Häkkinen odstoupil již nic nezabránilo Schumacherovi a Barrichellovi v zisku double.
2000 - Schumacherovo pole position bylo hodně nadějné. Barrichello se kvalifikoval jako šestý. Schumacher i dlouho v závodě vedl, ale až do chvíle kdy již nevydrželo jeho zavěšení pravého zadního kola (prasklo v důsledku nadměrného ohřívání výfukovými plyny z též prasklého výfuku). Barrichello dojel za vítězným Coulthardem jako druhý.
POSTAVENÍ NA STARTU
1/ S. Vettel | |
2/ J. Button | |
3/ M. Webber | |
4/ F. Alonso | |
5/ M. Schumacher | |
6/ F. Massa | |
7/ L. Hamilton | |
8/ N. Rosberg | |
9/ P. Maldonado | |
10/ S. Perez | |
11/ V. Petrov | |
12/ R. Barrichello | |
13/ K. Kobayashi | |
14/ P. di Resta | |
15/ A. Sutil | |
16/ N. Heidfeld | |
17/ S. Buemi | |
18/ H. Kovalainen | |
19/ J. Trulli | |
20/ J. Alguersuari | |
21/ T. Glock | |
22/ J. d'Ambrosio | |
23/ N. Kartykejan | |
24/ V. Liuzzi |
PRŮBĚH ZÁVODU
START | Alonso před Webbera, jinak bez problémů |
1 |
Schumacher - Hamilton |
1 |
Vettel - Button - Alonso - Webber - Rosberg - Massa - Maldonado - Petrov - Schumacher - Hamilton |
10 |
Schumacher - Hamilton |
12 |
Schumacher - pit - výměna předního spoileru |
14 |
Rosberg - Massa - kolize |
14 |
Massa - Rosberg |
15 |
Button - pit |
16 |
Vettel - pit - pomalejší, Webber - pit - velké problémy |
17 |
Alonso - pit - na 3. místo |
20 |
Button - Vettel - Alonso - Massa - Maldonado - Petrov - Hamilton |
25 |
di Resta - Alguersuari - kolize |
di Resta - penalty |
|
27 |
Massa - pit |
29 |
Schumacher - Rosberg |
32 |
Glock - out |
32 |
Button - pit |
34 |
Massa - Hamilton - kolize |
34 |
Massa - out |
34 |
Schumacher - out |
34 |
Safety car |
39 |
Restart |
43 |
Hamilton - penalty |
46 |
di Resta - d'Ambrosio - kolize |
48 |
Button - pit |
56 |
Vettel - Alonso Button - Sutil - Kobayashi |
69 |
Petrov - out |
69 |
Alguersuari - out |
69 |
Hamilton - poškozený zadní spoiler |
70 |
Safety car |
72 |
Závod zastaven |
72 |
Vettel - Alonso - Button - Kobayashi - Webber - Maldonado - Hamilton |
73 |
Restart za Safety carem |
74 |
Restart |
74 |
Maldonado - Hamilton - kolize |
74 |
Maldonado - out |
CÍL | Vettel - Alonso - Button - Webber - Kobayashi - Hamilton - Sutil - Heidfeld - Barrichello - Buemi - Rosberg - di Resta - Trulli - Kovalainen - d'Ambrosio - Liuzzi - Karthikeyan - Maldonado |
© 2002 CzechFerrari.cz | This website has no affiliation with Ferrari S.p.A., Scuderia Ferrari or what so ever. All copyrights, trademarks and logos belongs to their respective owners