Amerika byla vždycky jiná. Pro Enza Ferrariho znamenal právě americký trh na přelomu 50. a 60. let velkou výzvu. Američany však nakonec uspokojil jedním z nejstylovějších a taky nejdražších aut všech dob. Seznamte se, přichází Ferrari 250 California Spyder.
Před půlstoletím se žilo jinak. Lidé nebyli posedlí „zelenou“ nákazou a nikdo neřešil spotřebu aut. U prodejců aut (zvláště ne sportovních) jste se neptali, kolik že to vyprodukuje emisií. Tohle bylo všem ukradeno. Ferrariho firma prosperovala a v té době už měla na kontě mnohá vítězství v mnoha prestižních sportovních podnicích. V Americe měl Ferrari taky velký respekt a auta se znakem vzpínajícího se hřebce si kupovali všichni, který něco znamenali. Takže většinou lidi, které bavilo řízení a které hlavně bavilo jet rychle. A pak samozřejmě balit holky před nočním klubem. A tito lidé měli většinou hodně tučná konta. Ferrari cítil velkou příležitost zabodovat a být hodně ziskový, protože v Americe byl opravdu velká poptávka po takovém zboží. Za vznikem modelu 250 GT California Spyder stáli krom samotného Enza hlavně dva lidé – hlavní dovozce vozidel Ferrari v Americe Luigi Chinetti a distributor aut z Maranella na západním pobřeží Spojených států John von Neumann.
A už se nám tu rýsuje původ názvu „California“. Ferrari mohl movitým Američanům nabídnout model 250 GT Cabrio, ale většina zákazníků si prý přála látkovou skládací střechu a chtěli auto používat každý den. Ale jejich další požadavky byly, aby měl vůz vyšší výkon a aby si zachoval naprosto sportovní charakter a legendární rychlost všech maranellských vozů.
V roce 1957 představil mistr Pinifarina koncept vozu, který rozhodně na prvý pohled nevypadal jako mírumilovný automobil se skládací střechou na každodenní použití. Jeho vzhled by jsme spíše mohly charakterizovat jako agresivní a šíleně sexy cabriolet jako stvořený pro americké playboye, ale zárověň ctící rodokmen a charakter vozů Ferrari, který byl nekompromisně spjatý se závoděním. Původní model California Spyder měl třílitrový vidlicový dvanáctiválec o výkonu 250 koní a z nuly na 100 sprintoval za 7,2 sekundy a základem mu nebyl „umírněný“ model Europa, ale extrémnější 250 GT Berlinetta. Takže sen amerických boháčů se splnil. Při konstrukci vozu byli použity hlinníkové pláty místo ocelových, takže vůz měl nejen vyšší výkon, ale byl i podstatně lehčí než „obyčejná“ 250 GT.
V roce 1960 byla představena jěště výkonnejší California, po té, co se první verze vyrobilo přesně 64 kusů. Základem druhé série Spyderu se stal nejnovější dvanáctiválcový Ferrariho motor s karburátory Weber, vůz měl nově (čti sportovněji) naladěný podvozek a kratší rozvor kol, dále teleskopické tlumiče, nové kotoučové brzdy a čtyřstupňovou převodovku s rychloběhem. Není divu, že tento model dosahoval i s otevřenou střechou rychlosti 230 km/h, takže hollywoodské herečky často přicházeli do studia s pořádně rozcuchanými vlasmi.
Do roku 1963, kdy se definitivně ukončila produkce Californie Spyder, se vyrobilo přesně 100 modelů 250 GT California Spyder s dlouhým a krátkým rozvorem. „Dvěstěpadesátka“ s krátkým rozvorem, který zabezpečoval vynikající jízdní vlastnosti byla dokonce tak rychlá, že se ji Američané rozhodli kvalifikovat do mnohých závodů do vrchu a nakonec ji přesunuli z kategorie GT do třídy modifikovaných sportovních automobilů. Dodnes je tento automobil mnohými považován za jedno z nejhezčích aut od Ferrariho a taky nejhezčích kabrioletů vůbec. Takže se nemůžeme divit, že se jedno prodalo na aukci RM Auctions za téměr 11 milionů dolarů.
© 2002 CzechFerrari.cz | This website has no affiliation with Ferrari S.p.A., Scuderia Ferrari or what so ever. All copyrights, trademarks and logos belongs to their respective owners