Ne tak docela. P4/5 Competizione není tovární záležitost. Jak to? Většina z vás už určitě jméno James Glickenhaus slyšela. A když ano, tak jste určitě slyšeli i něco o jeho hračce, lépe řečeno o jeho brutálním monstru, které se původně jmenovalo Ferrari Enzo, jež si nechal ručně postavit u karosárny Pinifarina.
To auto se jmenuje P4/5 a vzniklo pouze v jednom jediném exempláři v roce 2006. Až v samém stadiu vývoje dostalo oprávnění nést jméno Ferrari. Pokud jste ovšem o panu Glickenhausovi neslyšeli, alespoň krátce jej představíme. James Glickenhaus je americký podnikatel, finančník. Začínal jako filmový producent, pak však nasledoval v šlápějích svého otce, finančního magnáta. Takto se zdá, že je pan Glickenhaus jen další z řad „obyčejných“ miliardářů. To ale není všechno. Má naprostou vášeň pro auta a závodění. A nemluvíme tady o Priusech a Hummerech na kolech o průměru fotbalového hřiště. James je opravdový znalec a v jeho garáži bychom kromě P4/5 mohli najít také 166 Spyder Corsa, vůbec třetí vyrobené Ferrari a zároveň nejstarší auto značky, které nebylo nikdy renovováno a je naprosto v původním stavu (VIZ MOJE DŘÍVĚJŠÍ POZNÁMKA, PROBÍHÁ RENOVACE). Docela působivé a tím to nekončí, dále vlastní Lolu T70, vítězný model ze série Can-Am, a Ford GT40 Mk IV z roku 1967, se kterým jeli závod 24h Le Mans Donohue a McLaren, z moderních aut pak třeba Alfu Romeo 8C. A ve výčtu bychom pokračovat, vyjmenování aut pana Glickenhause by zabralo hodně času a prostoru, stačí říct, že James rozhodně autům rozumí a miluje řízení.
Jak sám říká, nejvíc ze všech aut ho fascinují právě homologační speciály sérií jako Le Mans, které musely produkovat automobilky, aby mohly své vozy nasadit do závodů. Proto například v 60. letech minulého století vznikaly nekompromisní, krvelačné bestie, které rozhodně nepatřily na silnice, ale stejně po nich jezdily. A Jim Glickenhaus tyto auta miluje. Nejvíce ze všech ale snad jeden typ vozu z Maranella, 330 P3 a P3/4. Možná proto je majitelem jednoho ze dvou původních 330 P3, kusu s číslem šasi 0846. Nejspíš vám tohle číslo nic neříká, ale pro sběratele Ferrari je to svatý grál, naprostý klenot, protože tento kus byl údajně zničen, když s ním Chris Amon jel Le Mans s ohnutým zavěšením. No, dobře to neskončilo, to vám snad nemusím říkat. Pan Glickenhaus říká, že stopy na motoru a převodovce ukazují, že právě toto je ten unikátní kus. Další stopu autenticity poznal závodník Vaccarella, když mu údajně řekl, že na autě rozeznal důlek, který sám udělal při závodě Targa Florio. Nebudeme víc mluvit o panu Glickenhausovi, ale bylo důležité říct si několik faktů, protože právě z jeho neskonalé vášně pro motorsport a také pro závodní Ferrari ze šedesátých let (mimochodem, společnost Ferrari z toho není moc nadšena, ale je to prý komplikovaný příběh), vzniknul i tento projekt - P4/5 Competizione.
Vůz je vyveden v netypické barvě - v černé, za což může ponechání karbonové karoserie v barvě materiálu. Když se na něj podíváte, zaručeně dostanete husí kůži. Na první pohled je jasné, že je to něco úžasného, něco pro opravdové závodníky a zkušené řidiče. Něco, co smí jen na závodní okruh. Ale to se mýlíte, protože hned prozradíme, že P4/5C má šasi ze silniční 430 Scuderia, takže James s ním (poté, co dostane po ukončení své závodní kariéry homologaci pro silniční provoz) klidně může brázdit bulváry v New Yorku. Zvláštní.... Potkat tohle monstrum ráno na cestě do práce, asi raději skočíte z Brooklyn Bridge...
Ale šasi je jediné, co sdílí závoďák s cesťákem. Silniční P4/5 je totiž postavěné na základech Enza a tedy s ním sdílí i obří dvanáctiválec. Verze Competizione nikoli. Původně se uvažovalo nad základy Maserati MC12, no to bylo moc široké, pak nad použitím karbonové vany z Ferrari 333 SP, no to zas bylo moc zastaralé. Nakonec se použilo závodní Ferrari 430 GT2, které posloužilo ke stavbě tohoto speciálu. Takže už v něm nenajdete V12, ale V8 s 450 koňmi pod kapotou. I když se P4/5C dostane i na běžné silnice, samozřejmě bylo od počátku vyvíjeno pro závody.
Tým Scuderia Cameron Glickenhaus přemýšlel nad nasazením P4/5C do slavného závodu Le Mans, ale kvůli spleti různých pravidel a nařízení se tým rozhodl nakonec přihlásit auto do závodu 24h Nürburgringu, i proto, že tento závod má experimentální třídu EXP1, do které šlo auto bez větších problémů nahlásit. Posádku bude tvořit Nicola Larini, Mika Salo, Luca Cappellari a Fabrizio Giovanardi. Kde je James Glickenhaus? Ten se vyjádřil, že radši se bude jen koukat, protože na opravdové závodění se moc necítí. Taky řekl, že by byl rád, kdyby mu jeho jediný kus P4/5 Competizione za několik milionů dolarů při závodu úplně nezničili, protože ho opravdu chce používat dále jako silniční auto, ale hlavně ať mají kluci z týmu radost. O to tady přeci jde. James Glickenhaus je tedy opravdu zvláštní druh člověka. Sympatický, vstřícný a hlavně člověk, který má radost ze života.
Velký návrat známého jména do vytrvalostních závodů? Ne tak docela, Ferrari se k projektu nehlásí a to je důvod proč na P4/5 C naleznete jen týmové symboly SCG (Scuderia Cameron Glickenhaus) a ne oficiálně znak vzpínajícího se hřebce na kapotě, který by tomuto závodnímu vozu tak slušel. Škoda. Pro Ferrari? Pro Glickenhause? No, uvidíme po závodě, který se jede 25. června ...
Na závěr snad už jen popřejeme týmu hodně štěstí při závodu a vy nezapomeňte, 25. června na startu!
Text: 2011 WO, redakčně upraven
Foto: 2011 Scuderia Cameron Glickenhaus (Facebook team page)
© 2002 CzechFerrari.cz | This website has no affiliation with Ferrari S.p.A., Scuderia Ferrari or what so ever. All copyrights, trademarks and logos belongs to their respective owners