Ferrari vybavilo v roce 1997 model 355 poloautomatickou převodovkou F1 a udělalo z řazení pádly pod volantem hit. Ferrari 355 však nebylo první Ferrari, které se pyšnilo poloautomatem.
Ferrari již od začátku roku 1993 dodávalo na přání poloautomatickou převodovku pro zájemce o model Mondial. Tento systém pro Ferrari vyvinul francouzský gigant v oblasti subdodávek dílu, společnost VALEO. Ferrari Mondial s VALEO systém na první pohled rozeznáte od stejného Ferrari Mondial s manuální převodovkou jen podle toho, že v interiéru chybí spojkový pedál. Jak VALEO systém fungoval?
Na rozjezdu stačilo sešlápnout brzdu, zařadit neutrál, nastartovat, zařadit jedničku, přidat plyn a pustit brzdu. Ve chvíli, když jste chtěli přeřadit, stačilo se normálně dotknout řadicí páky. Řídící elektronika z tlaku vyvinutého na řadící páku vyhodnotila, že chcete přeřadit a rozpojila spojku. V okamžik, kdy jste dokončili zařazení nového převodového stupně, řídící jednotka opět spojku sepnula a celý proces řazení byl dokončen. Při zastavování se spojka rozepnula a řidič zařadil opět neutrál. Rozpojení nebo sepnutí spojky probíhalo v rychlostech do 100 milisekund. Bezpečností pojistky nedovolily nastartovat vůz se zařazeným rychlostním stupněm a též bránily, aby řidič zařadil příliš vysoký nebo naopak nízký převodový stupeň, který by hrozil poškozením motoru.
Takto vybavených Mondialů se prodalo jen velmi omezené množství. Příplatek 10-12 tisíc amerických dolarů a nedůvěra konzervativních kupců v novinku nepřály většímu rozšíření. Z tohoto důvodu se jen těžko hledají řidiči, kteří by s tímto řazením měli reálné zkušenosti. Přesto však mělo podle vyjádření některých z nich jít o spolehlivý a komfortní systém řazení, který v oblasti sériových aut předběhl dobu.
O tom jak tento systém fungoval se můžete přesvědčit v tomto videu, které pochází ze slavného anglického pořadu Top Gear.
_
|
Ferrari Mondial však nebylo jediným Ferrari, ve kterém se tento systém řazení objevil. Řazení Valeo proniklo i do jediného kusu Ferrari F40 (chass.nr. 79883), který vlastnil Gianni Agnelli. Gianni Agnelli miloval vozy Ferrari. Při autonehodě si však trvale poranil nohu a pracovat se spojkou tvrdou jak kámen bylo pro něj značně obtížné. Proto dvojnásob ocenil výhody tohoto systému, kde chyběl spojkový pedál a který byl původně vyvíjen pro rallyové vozy Lancia Delta Integrale.
Valeo systém fungoval perfektně, ale na konci roku 1993 Ferrari výrobu modelu Mondial ukončilo a jeho implementaci do modelu 348 vzhledem k úsilí vloženému do přípravy nového F355 a začínajícímu vývoji systému F1 neprovedlo. Na jaře roku 1994 přišlo na svět Ferrari F355, které nabízelo jen manuální převodovku. O tři roky později se zrodila hvězda v podobě Ferrari 355 F1 s řazením pod volantem. Přestože původní F1 převodovka zůstala mnohými zhýčkanými řidiči nepochopena odstartovala nový trend, který vrcholí v současné době, kdy je Ferrari s manuální převodovkou vrcholná exotika.
Foto (C): Ferrari, S.p.A., RM Auctions, Road & Track Specials
© 2002 CzechFerrari.cz | This website has no affiliation with Ferrari S.p.A., Scuderia Ferrari or what so ever. All copyrights, trademarks and logos belongs to their respective owners